نمایش منوی کناری

آموزش صحیح نشستن پشت کامپیوتر

۲۷/خرداد/۱۳۹۳ 6,478 بازدید
آموزش صحیح نشستن پشت کامپیوتر

امروزه استفاده از کامپیوتر یک نیاز فراگیر شده است به همین خاطر احتمال اینکه در مورد روش های درست نشستن پشت کامپیوتر اطلاعاتی داشته باشید دور از ذهن نیست.

اگر از کاربرانی هستید که وقت زیادی رو پشت کامپیوتر می گذرانید این مطلب را حتما مطالعه کنید.

در این مطلب ما می خوایم به شکل کاملا اصولی و بر اساس تصویر شما را راهنمایی کنیم که چطور پشت کامپیوتر درست بشینیم.

در گفتگو با متخصص ارتوپدی بیوطب بخوانید:

در اینجا لازم می دانیم به این نکته اشاره کنیم که نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر می تواند عوارض منفی را در بدن ایجاد کند.

پس هر ۲۰ دقیقه یک بار از جای که نشسته اید بلند شوید و چند حرکت کششی ساده را انجام دهید.

لازم به ذکر است قرار گرفتن و نشستن در یک وضعیت صحیح، شما را از ابتلا به درد پشت، درد گردن، درد زانو و سوزن شدن دست ها و انگشتان دور می کند.

در این مطلب با انجام راهنمایی های توصیه شده می توانید با حفظ و نگهداری بدن تان در وضعیت خوب و مناسب در طول روز پشت میز کار خود قرار  بگیرید.

مرحله اول

طرز صحیح نشستن,نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر,طرز صحیح نشستن روی صندلی

کاملا مستقیم روی صندلی بنشینید.

باسن خود را تا انتهای پشتی صندلی هول دهید، پشتی یا تکیه گاه صندلی را تنظیم کنید و ارتفاع صندلی را به گونه ای تنظیم کنید که پاهای شما درست بر روی زمین قرار گیرد و زانوها برابر یا کمی پایین تر از باسن باشد.

پشتی صندلی را در زاویه ی ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه تنظیم کنید.

مطمئن شوید که پشتی صندلی، کاملا پشت شما را در قسمت بالا و پایین حمایت می کند.

در صورت لزوم می توانید با استفاده از بالشتک بادی و یا بالش کوچک پشت خود را پر کنید. اگر صندلی شما دارای مکانیزم عقب گرد فعال و اتوماتیک هست پس می توانید با استفاده از آن تغییرات لازم را در موقعیت های مختلف انجام دهید.

مرحله دوم

طرز صحیح نشستن,نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر,طرز صحیح نشستن روی صندلی

نزدیک به صفحه کلید یا کیبورد قرار بگیرید، طوری که به طور مستقیم در مقابل بدن شما قرار بگیرد. مطمئن شوید که کیبورد کاملا” در مرکز بدن شما قرار گرفته است.

مرحله سوم

طرز صحیح نشستن,نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر,طرز صحیح نشستن روی صندلی

ارتفاع صفحه کلید را تنظیم کنید. مطمئن شوید که  شانه های شما در وضعیت راحتی هستند.

آرنج ها را کمی باز بگذارید و مچ دست و دست های خود را مستقیم روی کیبورد قرار دهید.

مرحله چهارم

طرز صحیح نشستن,نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر,طرز صحیح نشستن روی صندلی شیب صفحه کلید خود را بر اساس وضعیت نشستن خود تنظیم کنید. از سینی صفحه کلید و یا صفحه کلید، برای تنظیم شیب استفاده کنید. به عبارت دیگر صفحه کلید باید دقیقا” روی میز و روبروی مانیتور باشد.در این حالت زاویه بین بازو و ساعد هنگام کار نباید از ۹۰ درجه تجاوز کند.اگر صفحه  کیبورد شما قابل تنظیم نباشد پس مجبور به تنظیم صندلی و میز خود هستید.

مرحله پنجم

طرز صحیح نشستن,نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر,طرز صحیح نشستن روی صندلی

نکته دیگر در مورد صفحه کلید، نحوه قرار گرفتن مچ دست ها روی آن است.

هر دو مچ کاملا به موازات هم روی صفحه کلید به نحوی قرار گیرند که هر یک نیمی از صفحه کلید را پوشش دهند.

جمع شدن مچ دست به سمت داخل  یا خارج اصولی نیست.

زاویه داشتن کف دست نسبت به مچ نیز باعث آسیب خواهد شد.

بسیاری از کاربران پایه های زیر صفحه کلید را باز می کنند تا به آن زاویه دهند، این کار بدترین حالت برای مچ دست است.

بهترین حالت برای کیبورد آن است که نسبت به میز کمترین زاویه را داشته باشد.

مرحله ششم

طرز صحیح نشستن,نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر,طرز صحیح نشستن روی صندلی

مانیتور را در بهترین موقعیت قرار دهید. مانیتور باید روبروی صورت باشد به گونه ای که هنگام کار با آن بتوان بالاترین نقطه مانیتور را مشاهده کرد یا به عبارت دیگر چشم کاربر به موازات بالاترین قسمت مانیتور باشد و فاصله ی شما با کامپیوتر به اندازه طول دست شما باشد یا بین ۴۰ تا ۷۰ سانتیمتر باشد.

هر گونه پرده یا آفتاب گیر را به گونه ای تنظیم کنید که نور به صفحه ی مانیتور برخورد نکند.

مرحله هفتم

طرز صحیح نشستن,نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر,طرز صحیح نشستن روی صندلی

کتاب یا نوشته ای را که می خواهید تایپ کنید، دقیقا” روبروی خودتان قرار دهید.

اگر روی میز یا جلو کیبورد فضای کافی وجود دارد از نگهدارنده کاغذ استفاده کنید.

مرحله هشتم

طرز صحیح نشستن,نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر,طرز صحیح نشستن روی صندلی

در طول مدتی که با کامپیوتر کار می کنید، به دلیل نشستن های طولانی، برای از بین بردن گرفتگی و کوفتگی عضلات، مقداری به خودتان استراحت دهید.

مطالعات نشان داده اند که ثابت نشستن و عدم تحرک در  دراز مدت برای سلامتی شما بسیار مضر است.سعی کنید به مدت چند دقیقه در اطراف قدم بزنید، بایستید و به انجام چند حرکت کششی بپردازید.

یا توصیه ای را که در اول مطلب به آن اشاره کردیم انجام دهید.در هر صورت هر کاری را که انجام دهید از نشستن در یک جا به مدت طولانی بهتر است.

می توانید هر ۲۰-۳۰ دقیقه ، حرکت کششی کوتاهی به مدت  ۱-۲ دقیقه انجام دهید.

بعد از هر ساعت کار، کمی استراحت یا تغییر وضعیت برای حداقل ۵-۱۰ دقیقه لازم است.

همیشه نهار خود را در جایی، دور تر از کامپیوتر صرف کنید. برای جلوگیری از خستگی چشم، با چشم هایتان حرکات چرخشی انجام بدید.

چند ثانیه به جایی دورتر از مانیتور نگاه کنید و سپس به نقطه ای نزدیک، این حرکت را چند بار انجام دهید.برای استراحت دادن به چشم هایتان برای ۱۰- ۱۵ ثانیه با کف دست چشم هایتان را بپوشانید.

مرحله آخر

طرز صحیح نشستن,نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر,طرز صحیح نشستن روی صندلی

ورزش برای دست هایتان حتما” لازم است .

می توانید حرکتی که در تصویر هست رو انجام بدید یا اینکه با دست مخالف انگشتان دست دیگه رو در حالی که دست صاف و کشیده است به طرف عقب کشش دهید.

می توانید حرکات پیشگیرانه دیگری را نیز انجام دهید.

این تمرینات رو در طول روز چند بار تکرار کنید. چرا که یکی از بزرگ ترین مشکلات پیش روی کسانی که زیاد با موس و کیبورد سروکار دارند،  سندروم تونل کارپال هست.

پس از همین الان به فکر سلامتی خودتان باشید.

تندرست باشید   

کادر پزشکی بیوطب

وب سایت پزشکی و سلامت بیوطب

به جـامـع تـریـن وب سـایــت پـزشـکــی و سـلامـت بــه زبان فـارسـی خــوش آمـدیـد مقـالات تخصـصی و عـمـومـی پزشــکــی و سـلامـت مـوجــود در وب سـایت بیـوطـب و هـمـچـنـیـن پاسـخ هـای ارائــه شـده به ســوالات پزشکـی توســط متـخـصـصـیـن علم پزشکـی و سلامت صـورت می پذیـرد. همـراه با بیـوطب سـلـامـت و تندرسـت باشیـد
مشاهده مقالات


ارسال پرسش در این باره


سیستم پرسش و پاسخ

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری سوال مطرح شده و مشاهده آن لازم است کـد رهگیـری داده شـده را در ایـن قسمـت وارد نمایید

پیگیری سوال قبل

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش های پزشکی خود از پزشکان متخصص سایـت بیوطب می توانید از این قسمـت استفاده نمایید

ثبت سوال جدید

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیار سیستم

پرسش و پاسخ های کاربران


41
سکس در زمان بارداری
مهم

با سلام ،
در زمان بارداری ارتباط بین زن و شوهر (سکس )بایستی به چه صورت انجام گيرد ؟ اگر در ماهای آخر بارداری سکس به دفعات زياد انجام گيرد ، آيا برای جنين مضر هستش ؟ و اينکه فاصله بين دفعات سکس بایستی چقدر باشد ؟
با سپاس
رحمتی
93/06/10
مشاهده پاسخ دکتر
42
تقویت جسم با طب سنتی
مهم

سلام با بالاتر رفتن سن توان بدن کم میشود.برای تقویت جسم از چه گیاهانی میشود استفاده کرد مشاهده پاسخ دکتر
43
افسردگی
مهم

با عرض سلام و ادب خانمی هستم 32ساله کهibsدارم و همچنین دچار اختلال خو اب و خستگی و کاهش اشتها و کم وزنی و دل درد هستم به دکترداخلی مراجعه کردم گفتند افسردگی است و با ید به دکتر اعصاب و روان مراجعه کنم بعد ازچندین سری تعویض دارواز جمله (اسنترا و سیتالوپرام وdoneurin) در حال حاضر قرص الونتا 75و ایمی پرامین و تری فلویورازین می خورم اما با گذشت یکماه در و ضعیت من تغییر زیاد حاصل نشده است و هنوز خستگی و ضعف زیاد و اضطراب دارم و خمیازه زیاد می کشم واقعا مستاصل شده ام نمی دانم چکار کنم ایا قرصها را ادامه بدهم یا به دکتر دیگری مراجعه کنم و در ضمن کارمند هستم و کار پر استرس و بر خورد با ارباب رجوع دارم لطفا مرا راهنمایی کنید با تشکر مشاهده پاسخ دکتر
44
بواسیر
مهم

سلام
میخواستم بدونم بواسیر که بصورت گوشت اضافی اطراف مقعد بوجود اومده درمانی بجز جراحی یا لیزر داره؟ خونریزی و سوزش اصلا ندارم..
مشاهده پاسخ دکتر
45
ترک استمنا
مهم

سلام
ضمن تشکرازشمابابت سایت خوبتون می خواستم بگم که باید چه طوری استمنارو ترک کنم 5 ساله این مشکل رو دارم خیلی از روش ها رو امنحان کردم ولی نمی دونم باید چی کارکنم لطفا کمکم کنید؟
مشاهده پاسخ دکتر
46
لیزر و پاکسازی صورت
مهم

سلام..برای از بین بردن جوش های زیرپوستی روی پیشونی ک خیلی هم نیست لیزر روش درستیه؟ عوارضش روهم بگید
و اینکه پاکسازی صورت چه عوارضی داره و ایا موثره؟پزشک متخصصی ب من پیشنهاد لیزر و یا پاکسازی داده.. ولی نمیدونم ک کار درستیه یا نه
مشاهده پاسخ دکتر
47
درمان آثار جوش بر روی صورت
مهم

یک مرتبه صورت من پر از جوش می‌شود و جای آن هم در صورتم می‌ماند برای درمان آن چه کاری باید انجام دهم؟ مشاهده پاسخ دکتر
48
لاغری و درمان چاقی
مهم

با سلام من اضافه وزن دارم ، لذا وقت برای ورزش ندارم تا این اضافه وزنم را کم کنم و میخواهم از قرصهای لاغری استفاده کنم . خواهشا منو در مورد اینکه عوارض این قرصها بیشتره یا فوایدش راهنمایی کنید کلا میخوام بدون آیا استفاده از این قرصها خوبه یا نه؟ مشاهده پاسخ دکتر
49
آسم

tangi nafas va asme daram ba kochektarin faaliat dochare hamle tanafosi shode va shabhabe sakhti nafas mikesham espery asme ham fAyede nadarad مشاهده پاسخ دکتر
50
جراحي زيبايي استخوان چانه
مهم

با سلام . من چانه عقبي دارم با جراحي استخوان چانه حداكثر تا چند ميلي سانت چانه را ميتوان جلو يا بالا آورد ؟ آيا در مقايسه با پروتز چانه اين ميزان كمتر است؟ و كدام روش بهتر مي باشد؟
با تشكر
مشاهده پاسخ دکتر

۲ دیدگاه

  1. niki گفت:

    واای واقعا دستون درد نکنه خیلی بدردم خورد من خیلی بد میشستم هی میترسیدم قوز درارم 🙁 واقعا مرسی^_^

دیدگاه خود را بیان کنید


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

ثبت دامنه
هاست ارزان
طراحی سایت پزشکان
پاسخ به سوال پزشکی تلگرام