نمایش منوی کناری

آموزش صحیح نشستن پشت کامپیوتر

۲۷/خرداد/۱۳۹۳ 6,222 بازدید
آموزش صحیح نشستن پشت کامپیوتر

امروزه استفاده از کامپیوتر یک نیاز فراگیر شده است به همین خاطر احتمال اینکه در مورد روش های درست نشستن پشت کامپیوتر اطلاعاتی داشته باشید دور از ذهن نیست.

اگر از کاربرانی هستید که وقت زیادی رو پشت کامپیوتر می گذرانید این مطلب را حتما مطالعه کنید.

در این مطلب ما می خوایم به شکل کاملا اصولی و بر اساس تصویر شما را راهنمایی کنیم که چطور پشت کامپیوتر درست بشینیم.

در گفتگو با متخصص ارتوپدی بیوطب بخوانید:

در اینجا لازم می دانیم به این نکته اشاره کنیم که نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر می تواند عوارض منفی را در بدن ایجاد کند.

پس هر ۲۰ دقیقه یک بار از جای که نشسته اید بلند شوید و چند حرکت کششی ساده را انجام دهید.

لازم به ذکر است قرار گرفتن و نشستن در یک وضعیت صحیح، شما را از ابتلا به درد پشت، درد گردن، درد زانو و سوزن شدن دست ها و انگشتان دور می کند.

در این مطلب با انجام راهنمایی های توصیه شده می توانید با حفظ و نگهداری بدن تان در وضعیت خوب و مناسب در طول روز پشت میز کار خود قرار  بگیرید.

مرحله اول

طرز صحیح نشستن,نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر,طرز صحیح نشستن روی صندلی

کاملا مستقیم روی صندلی بنشینید.

باسن خود را تا انتهای پشتی صندلی هول دهید، پشتی یا تکیه گاه صندلی را تنظیم کنید و ارتفاع صندلی را به گونه ای تنظیم کنید که پاهای شما درست بر روی زمین قرار گیرد و زانوها برابر یا کمی پایین تر از باسن باشد.

پشتی صندلی را در زاویه ی ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه تنظیم کنید.

مطمئن شوید که پشتی صندلی، کاملا پشت شما را در قسمت بالا و پایین حمایت می کند.

در صورت لزوم می توانید با استفاده از بالشتک بادی و یا بالش کوچک پشت خود را پر کنید. اگر صندلی شما دارای مکانیزم عقب گرد فعال و اتوماتیک هست پس می توانید با استفاده از آن تغییرات لازم را در موقعیت های مختلف انجام دهید.

مرحله دوم

طرز صحیح نشستن,نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر,طرز صحیح نشستن روی صندلی

نزدیک به صفحه کلید یا کیبورد قرار بگیرید، طوری که به طور مستقیم در مقابل بدن شما قرار بگیرد. مطمئن شوید که کیبورد کاملا” در مرکز بدن شما قرار گرفته است.

مرحله سوم

طرز صحیح نشستن,نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر,طرز صحیح نشستن روی صندلی

ارتفاع صفحه کلید را تنظیم کنید. مطمئن شوید که  شانه های شما در وضعیت راحتی هستند.

آرنج ها را کمی باز بگذارید و مچ دست و دست های خود را مستقیم روی کیبورد قرار دهید.

مرحله چهارم

طرز صحیح نشستن,نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر,طرز صحیح نشستن روی صندلی شیب صفحه کلید خود را بر اساس وضعیت نشستن خود تنظیم کنید. از سینی صفحه کلید و یا صفحه کلید، برای تنظیم شیب استفاده کنید. به عبارت دیگر صفحه کلید باید دقیقا” روی میز و روبروی مانیتور باشد.در این حالت زاویه بین بازو و ساعد هنگام کار نباید از ۹۰ درجه تجاوز کند.اگر صفحه  کیبورد شما قابل تنظیم نباشد پس مجبور به تنظیم صندلی و میز خود هستید.

مرحله پنجم

طرز صحیح نشستن,نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر,طرز صحیح نشستن روی صندلی

نکته دیگر در مورد صفحه کلید، نحوه قرار گرفتن مچ دست ها روی آن است.

هر دو مچ کاملا به موازات هم روی صفحه کلید به نحوی قرار گیرند که هر یک نیمی از صفحه کلید را پوشش دهند.

جمع شدن مچ دست به سمت داخل  یا خارج اصولی نیست.

زاویه داشتن کف دست نسبت به مچ نیز باعث آسیب خواهد شد.

بسیاری از کاربران پایه های زیر صفحه کلید را باز می کنند تا به آن زاویه دهند، این کار بدترین حالت برای مچ دست است.

بهترین حالت برای کیبورد آن است که نسبت به میز کمترین زاویه را داشته باشد.

مرحله ششم

طرز صحیح نشستن,نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر,طرز صحیح نشستن روی صندلی

مانیتور را در بهترین موقعیت قرار دهید. مانیتور باید روبروی صورت باشد به گونه ای که هنگام کار با آن بتوان بالاترین نقطه مانیتور را مشاهده کرد یا به عبارت دیگر چشم کاربر به موازات بالاترین قسمت مانیتور باشد و فاصله ی شما با کامپیوتر به اندازه طول دست شما باشد یا بین ۴۰ تا ۷۰ سانتیمتر باشد.

هر گونه پرده یا آفتاب گیر را به گونه ای تنظیم کنید که نور به صفحه ی مانیتور برخورد نکند.

مرحله هفتم

طرز صحیح نشستن,نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر,طرز صحیح نشستن روی صندلی

کتاب یا نوشته ای را که می خواهید تایپ کنید، دقیقا” روبروی خودتان قرار دهید.

اگر روی میز یا جلو کیبورد فضای کافی وجود دارد از نگهدارنده کاغذ استفاده کنید.

مرحله هشتم

طرز صحیح نشستن,نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر,طرز صحیح نشستن روی صندلی

در طول مدتی که با کامپیوتر کار می کنید، به دلیل نشستن های طولانی، برای از بین بردن گرفتگی و کوفتگی عضلات، مقداری به خودتان استراحت دهید.

مطالعات نشان داده اند که ثابت نشستن و عدم تحرک در  دراز مدت برای سلامتی شما بسیار مضر است.سعی کنید به مدت چند دقیقه در اطراف قدم بزنید، بایستید و به انجام چند حرکت کششی بپردازید.

یا توصیه ای را که در اول مطلب به آن اشاره کردیم انجام دهید.در هر صورت هر کاری را که انجام دهید از نشستن در یک جا به مدت طولانی بهتر است.

می توانید هر ۲۰-۳۰ دقیقه ، حرکت کششی کوتاهی به مدت  ۱-۲ دقیقه انجام دهید.

بعد از هر ساعت کار، کمی استراحت یا تغییر وضعیت برای حداقل ۵-۱۰ دقیقه لازم است.

همیشه نهار خود را در جایی، دور تر از کامپیوتر صرف کنید. برای جلوگیری از خستگی چشم، با چشم هایتان حرکات چرخشی انجام بدید.

چند ثانیه به جایی دورتر از مانیتور نگاه کنید و سپس به نقطه ای نزدیک، این حرکت را چند بار انجام دهید.برای استراحت دادن به چشم هایتان برای ۱۰- ۱۵ ثانیه با کف دست چشم هایتان را بپوشانید.

مرحله آخر

طرز صحیح نشستن,نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر,طرز صحیح نشستن روی صندلی

ورزش برای دست هایتان حتما” لازم است .

می توانید حرکتی که در تصویر هست رو انجام بدید یا اینکه با دست مخالف انگشتان دست دیگه رو در حالی که دست صاف و کشیده است به طرف عقب کشش دهید.

می توانید حرکات پیشگیرانه دیگری را نیز انجام دهید.

این تمرینات رو در طول روز چند بار تکرار کنید. چرا که یکی از بزرگ ترین مشکلات پیش روی کسانی که زیاد با موس و کیبورد سروکار دارند،  سندروم تونل کارپال هست.

پس از همین الان به فکر سلامتی خودتان باشید.

تندرست باشید   

کادر پزشکی بیوطب

وب سایت پزشکی و سلامت بیوطب

به جـامـع تـریـن وب سـایــت پـزشـکــی و سـلامـت بــه زبان فـارسـی خــوش آمـدیـد مقـالات تخصـصی و عـمـومـی پزشــکــی و سـلامـت مـوجــود در وب سـایت بیـوطـب و هـمـچـنـیـن پاسـخ هـای ارائــه شـده به ســوالات پزشکـی توســط متـخـصـصـیـن علم پزشکـی و سلامت صـورت می پذیـرد. همـراه با بیـوطب سـلـامـت و تندرسـت باشیـد
مشاهده مقالات


ارسال پرسش در این باره


سیستم پرسش و پاسخ

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری سوال مطرح شده و مشاهده آن لازم است کـد رهگیـری داده شـده را در ایـن قسمـت وارد نمایید

پیگیری سوال قبل

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش های پزشکی خود از پزشکان متخصص سایـت بیوطب می توانید از این قسمـت استفاده نمایید

ثبت سوال جدید

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیار سیستم

پرسش و پاسخ های کاربران


51
بواسیر
مهم

با سلام و خسته نباشید یک ساله که از مقعدم یه گوشت گوچکی رشد کرده و اللان یه هفته هسن لبه مقعدم التهاب کرده و یه کم درد میکنه فکر کنم ابسه شده خواهشن راهنمایی کنید با تشکر مشاهده پاسخ دکتر
52
بیماری صرع
مهم

من قبلا صرع داشتم و الان ۷ساله که قرص مصرف نمیکنم اما نزدیک دوسال که مشکلاتی مثل نداشتن تمرکز فراموشی بدخوابی و بی خوابی ناله در خواب تکان های زیاد موقعی که عصبانی میشوم شروع به عرق کردن میکنم و دست هام میلرزه و پاهام سست میشه در تپش قلب میگیرم و نفس هام به شماره میفته میخواستم بدونم آیا دوباره باید شروع به خوردن قرص کنم مشاهده پاسخ دکتر
53
سرد مزاجی جنسی ، زود انزالی
مهم

مردی هستم 52ساله که برای کار هریکمه یکبار به خونه میام مدتی که دچار ناتوانی جنسی شدم یعنی بعداز یکماه هربار که میخوام رابطه برقرار کنم تاقبلش مشگلی ندارم ولی بمحض اینکه میخوام نزدیکی کنم از ترس اینکه نمیتونم کاری انجام بدم استرس میگیرم وکاری ازم بر نمیاد از دارو وقرص تادوگرا استفاده میکنم خوبه ولی دچار زود انزالی میشم وعوارض دارو سردردی میگیرم تا چند روز که هیچ مسکنی ارومم نمیکنه وتاری چشم میشم .این موضوع باعث شده که همسرم دیگه بی تفاوت ودر صورت خواست من سرباز میزند لطفا اگه میشه کمکم کنید منتظر راهنمایی شما هستم مشاهده پاسخ دکتر
54
کاهش اشتها و مواد لاغر کننده
مهم

سلام من دختری 27 ساله مجرد با78 کیلو وزن و148 سانت قدهمه نوع رژیمی گرفتم ولی لاغر نمیشم اشتهام خیلی زیاده ونمیتونم جلوشو بگیرم از همه غذاها هم خوشم میا دوست بگین چه جوری اشتهامو کور کنم میخوام اگه غذا ببینم حالم بهم بخوره تورو خدا فشار خون دارم میگرن دارم پاهام درد میکنم تا یه خورده راه برم نفس نفس میزنم لطفا کمکم کنید ممنون مشاهده پاسخ دکتر
55
تشخیص تالاسمی آزمایش خون
مهم

لطفا تشخیص تالاسمی از آزمایش خون را شرح دهید. مشاهده پاسخ دکتر
56
اختلالات قاعدگی
مهم

سلام.خسته نباشید.ببخشید من با نامزدم رابطه داشتیم ولی اصلا دخول صورت نگرفته و منم هنوز باکره م و من همیشه پریودم منظم بوده ولی الان چند روزه بعد این رابطه پریود نشدم و درد شکمی دارم فقط لطفا راهنماییم کنید مشاهده پاسخ دکتر
57
درمان و علل لاغري مفرط
مهم

سلام خدمت دكتر.دختر ٢٩ ساله اي هستم.از وقتي كه خودمو شناختم لاغر اندامم.فقط يه دوره از روي اجبار پودر گياهي چاقي استفاده كردم و خوب چاق شدم.با كنار گذاشتن ش باز لاغر شدم.من در مواقع عادي ٤،٥ بار غذا ميخورم ولي چاق نميشم.ميخواستم بدونم چي ميتونم بكنم؟ايا ممكنه متابوليسم بدنم رو كاهش بدم.يه ماده ي غذايي وجود نداره ك منو نسبت به غذايي كه ميخورم بيشتر چاق كنه؟والا بخدا مردم هيچي نميخورن بازم چاق هستن.من كمبود اهن هم دارم.ممكنه اون باعث شه كه غذا جذب بدنم نشه؟؟ مشاهده پاسخ دکتر
58
دوستی های خیابانی
مهم

سلام
من 16 سالمه تقریبا دو ماهی میشه ک مامانمو از دست دادم من یک سال کامل درگیر بیماریه مامانم بودم سال دوم دبیرستان با پسری آشنا شدم الان خیلی هم دیگه رو دوس داریم اما نمیدونم چرادیگه حالم خوب نیست دارم عذاب میکشم باید چیکار کنم.؟؟
مشاهده پاسخ دکتر
59
تحریک جنسی پایین
مهم

با سلام
من پسری 30 ساله و مجرد هستم.
از همان موقع بلوغ احساس داشتم که بلوغم کامل نیست یا یک مشکلی دارم
خیلی خیلی کم خواب شهوانی میبینم شاید در 15 سلی که از بلوغم میگذزه و الان 30 سلم هست با جرعت میگم که 30 بار هم خواب ندیدم.
با دیدن زنان زیبا یا حتی فیلم های بد خیلی کم تحریک مشوم واصلا انگار زیاد برام مهم نیس.
احساس شهوت و شور حیجان ندارم.
نمی دونم چی کار باید بکنم.
لطفا کامل راهنماییم کنید.
با تشکر
مشاهده پاسخ دکتر
60
راه های تقویت مو، ابرو، مژه، ریش و سبیل
مهم

سلام اگه کسی سبیل هاش رو نزنه اما ریش هاش رو بزنه درآینده قیافه اش زشت میشه؟ و سبیل هاش پرپشت و مرتب و خوب درنمیاد؟بهترین راه برای درآوردن ریش و سبیل چیه؟ مشاهده پاسخ دکتر

۲ دیدگاه

  1. niki گفت:

    واای واقعا دستون درد نکنه خیلی بدردم خورد من خیلی بد میشستم هی میترسیدم قوز درارم 🙁 واقعا مرسی^_^

دیدگاه خود را بیان کنید


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.