نمایش منوی کناری

راه های مقابله با پوکی استخوان

۰۷/مرداد/۱۳۹۳ 3,440 بازدید
راه های مقابله با پوکی استخوان

اسمش را گذاشته اند بیماری خاموش، چون تا وقتی پیشرفت نکند و عوارضی از خودش برجای نگذارد، کسی متوجه آن نمی شود.

درمان هم ندارد و نمی شود راه حلی برایش پیدا کرد، اما همه اینها هم نباید باعث ناامیدی شود، چون پوکی استخوان قابل پیشگیری است.

در گفتگو بامتخصص تغذیه و رژیم درمانی بیوطب بخوانید:

با در پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم، استفاده از رژیم غذایی مناسب و افزودن فعالیت جسمی به برنامه روزانه می توان از بروز این بیماری پیشگیری یا آن را کنترل کرد.

اغلب ما تا جوان هستیم اصلا به سلامت استخوان ها فکر نمی کنیم و خیلی برایمان مهم نیست استخوان ها چه وضعیتی دارد، ولی همین که به دوره میانسالی و سالمندی می رسیم، به فکرشان می افتیم و می خواهیم از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کنیم. به همین دلیل بسیاری از افراد، تازه در سنین سالمندی یادشان می افتد با تغذیه مناسب و در پیش گرفتن زندگی سالم، سلامت استخوان هایشان را حفظ کنند.

ذخیره شدن کلسیم در استخوان ها که باعث سفت و محکم شدن آنها می شود، قبل از تولد آغاز شده و تا سی سالگی ادامه پیدا می کند.

به طوری که در سی سالگی، استخوان های بدن در یک فرد سالم بیشترین میزان سختی را دارد.

کم بودن میزان فعالیت بدنی و پیروی از رژیم غذایی نامناسب که کلسیم کمی دارد، می تواند به مرور زمان به بروز پوکی استخوان منجر شود که البته باید توجه داشت این بیماری علامت خاصی هم ندارد و معمولا با ایجاد شکستگی در یکی از استخوان های بدن بخصوص استخوان های مهره، لگن و مچ که به دنبال سقوط یا ضربه های خفیف مانند نشستن ناگهانی، لغزیدن، پیچ خوردن و گاهی حتی بدون هیچ ضربه ای و به صورت خودبه خود اتفاق می افتد، نمایان می شود.

پیشگیری از پوکی استخوان به کمک کلسیم

اگر فکر می کنید فقط باید شیر بنوشید تا استخوان هایی قوی و محکم داشته باشید، بد نیست بدانید شیوه های متفاوتی برای پیشگیری از پوکی استخوان وجود دارد که مصرف لبنیات فقط یکی از این موارد است.

تغذیه نقش مهمی در بروز یا پیشگیری از این بیماری دارد؛ بنابراین کسانی که در رژیم غذایی شان به میزان کافی کلسیم وجود ندارد یا ویتامین D و C کافی دریافت نمی کنند بیش از افراد دیگر در معرض خطر قرار خواهند داشت.

کلسیم یکی از اجزای سازنده استخوان است، به همین سبب غذای روزانه افراد بالغ حاوی حداقل ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم باشد (هر لیوان شیر به طور معمول ۳۰۰ میلی گرم کلسیم دارد) که این نیاز در خانم های باردار، شیرده، یائسه و افراد مسن و کسانی که در دوره بلوغ هستند، افزایش می یابد و به میزان حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم می رسد.

انواع مختلف شیر و غذاهایی که از شیر تهیه می شود؛ مانند پنیر، ماست، دوغ، کشک، بستنی و قره قروت منابع خوب کلسیم به حساب می آید.

علاوه بر اینها، ماهی های کوچک مثل ماهی کیلکا که با استخوان خورده می شود، انواع حبوبات، سبزی های برگ سبز تیره و آجیل ها مانند سویا و بادام هم حاوی کلسیم است.

از دیگر منابع کلسیم می توان به کلم پیچ، ترب، گل کلم، نخودفرنگی، کلم بروکلی، شلغم، هویج، انگور، توت فرنگی، خرمالو، پرتقال، زیتون، کشمش و کنجد نام برد.

هرچه میزان چربی شیر و مواد لبنی بیشتر باشد، کلسیم آن کمتر است و به همین دلیل توصیه می شود از شیر و لبنیات کم چرب استفاده شود.

ویتامین D را فراموش نکنید!

در کنار کلسیم باید از دیگر منابع غذایی مفید برای حفظ سلامت استخوان ها هم استفاده کرد.

ویتامین D یکی از این موارد است که برای حفظ استحکام استخوان ها مصرف آن ضروری است.

ویتامین D به جذب کلسیم و فسفر از روده کمک می کند و باعث به کارگیری این مواد معدنی در ساختمان استخوان ها و دندان ها می شود.

همچنین باید توجه داشت کمبود طولانی مدت این ویتامین با کاهش جذب کلسیم، خطر بروز پوکی استخوان را افزایش خواهد داد.

نور خورشید مهم ترین منبع دریافت ویتامین D است ولی در کنار آن، مواد غذایی غنی از این ویتامین مانند شیر، کره، پنیر، کشک، ماست، ماهی های چرب، زرده تخم مرغ و جگر نیز وجود دارد. بنابراین به طور کلی می توان گفت فرآورده های لبنی حاوی ویتامین D، یکی از بهترین منابع غذایی کلسیم محسوب می شوند.

مصرف نمک را کاهش دهید

مصرف لبنیات به تنهایی نمی تواند از بروز پوکی استخوان پیشگیری کند.

عوامل متعددی در بروز این بیماری نقش دارد و به همین دلیل باید به نکات مختلفی در این زمینه توجه داشت.

یکی از این موارد هم کاهش مصرف نمک است.

مصرف زیاد نمک، احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد و آن طور که مشخص شده، به ازای مصرف هر ۲۳۰۰ میلی گرم نمک، ۴۰ میلی گرم کلسیم از دست می رود که البته اگر همراه با استرس باشد، این میزان افزایش هم می یابد.

از طرف دیگر منیزیم می تواند جذب کلسیم را افزایش دهد، ولی استرس های شدید، افزایش سن و ناکافی بودن میزان آن در آب آشامیدنی و غذا می تواند موجب کمبود منیزیم شود.

مصرف روغن جامد و نوشابه های گازدار نیز از دیگر عواملی است که می تواند جذب کلسیم را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه احتمال پوکی استخوان را بیشتر کند.

استعمال سیگار و مصرف زیاد قهوه هم از دیگر عوامل خطر به حساب می آید و در بروز پوکی استخوان نقش دارد. به طوری که می گویند کسانی که خودشان سیگار می کشند یا همنشین سیگاری ها هستند، در معرض پوکی استخوان زودرس قرار دارند و زنانی که سیگار می کشند دچار پوکی استخوان شدیدتری می شوند.

تحرک، به نفع سلامت استخوان ها

تحرک کافی و افزودن فعالیت بدنی به برنامه روزانه زندگی می تواند به حفظ سلامت بدن و استخوان ها کمک کند.

ورزش کردن و فعالیت داشتن در هر سنی می تواند باعث استحکام استخوان ها شود و در مقابل، بی تحرکی و استراحت زیاد موجب تحلیل رفتن استخوان ها خواهد شد و دردهای استخوانی را افزایش خواهد داد.

بهترین و کم هزینه ترین ورزش که تقریبا تمام افراد هم می توانند از آن استفاده کنند، پیاده روی همراه با تنفس عمیق است.

ورزش هایی مانند پیاده روی که در آن تحمل وزن وجود دارد، نقش مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان داشته و به همین دلیل استفاده از آنها توصیه می شود.

برای داشتن بافت استخوانی مناسب، دریافت مقدار کافی کلسیم، پروتئین، پتاسیم، منیزیم، منگنز، فلوراید (اسفناج، چای و ماهی)، فسفر، روی، سیلیس، ویتامین D، ویتامین C (میوه و سبزی های تازه) و فیتواستروژن (سویا، بذر کتان و…) را در نظر داشته باشید و بدانید با داشتن یک برنامه غذایی متنوع، فعالیت بدنی مناسب و اجتناب از تنش و استرس می توان سلامت استخوان ها را حفظ کرد.

تندرست باشید    

کادر پزشکی بیوطب

وب سایت پزشکی و سلامت بیوطب

به جـامـع تـریـن وب سـایــت پـزشـکــی و سـلامـت بــه زبان فـارسـی خــوش آمـدیـد مقـالات تخصـصی و عـمـومـی پزشــکــی و سـلامـت مـوجــود در وب سـایت بیـوطـب و هـمـچـنـیـن پاسـخ هـای ارائــه شـده به ســوالات پزشکـی توســط متـخـصـصـیـن علم پزشکـی و سلامت صـورت می پذیـرد. همـراه با بیـوطب سـلـامـت و تندرسـت باشیـد
مشاهده مقالات


ارسال پرسش در این باره


سیستم پرسش و پاسخ

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری سوال مطرح شده و مشاهده آن لازم است کـد رهگیـری داده شـده را در ایـن قسمـت وارد نمایید

پیگیری سوال قبل

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش های پزشکی خود از پزشکان متخصص سایـت بیوطب می توانید از این قسمـت استفاده نمایید

ثبت سوال جدید

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیار سیستم

پرسش و پاسخ های کاربران


1
گواتر و کم کاری تیروئید
مهم

سلام من با توجه به ازمایشاتی که انجام دادم معلوم شد که گواتر غیر طبیعی دارم میخواستم بدونم یعنی چی در ضمن به کم کاری تیرویید ربط داره چون تقریبا عوارض اونم رو هم دارم یعنی موی زاید تو صورت وسینه و چاقی ولی بقیه وندارم یعنی ریزش مو ندارم کلفتی صدا ندارم لرز ندارم میشه برام توضیح بدین در مورد دو بیماری ممنون. مشاهده پاسخ دکتر
2
راه کار تشخیص باکره بودن همسر
مهم

باسلام وخسته نباشید.
من چند وقت پیش با نامزدم ارتباط داشتم.به راحتی انگشتام تا ته فرو میرفت بدون هیچ مشکل ودردی.وشکل مهبلش هم مث اونیه که گفتید قبلا ارتباط داشته و بعد از نزدیکی هم هیچ خونی نبود یا جتی یذره درد از طرف اون.
توروخدا راهنماییم کنید.
یعنی اون قبلا با کسی رابطه داشته؟
مشاهده پاسخ دکتر
3
گوش درد
مهم

سلام
کتایون 29 ساله هستم از تهران و متاهل. حدودا چندین ماه هست که زمان خواب وقتی به پهلوی چپم می خوابم (در واقع روی گوش چپم می خوابم) وقتی می خوام بعد از مدتی بچرخم و جهتم رو جابه جا کنم به محض تکون دادن سرم گوش درد شدیدی می گیرم. و باید چند دقیقه صبر کنم تا دردش تموم بشه. دردش انقدر زیاده که هیچ حرکتی نمی کنم و برای چند دقیقه تحمل میکنم تا بتونم جهت خوابم رو عوض کنم. واقعا نمی دونم علتش چیه. در طول روز و یا وقتی به حالت های دیگه می خوابم هیچگونه درد و مورد خاصی ندارم. و خیلی برام عجیبه. این باعث شده که مجبور باشم هیچوقت روی پهلوی چپم نخوابم و گاهی خیلی سخته.
بسیار ممنون میشم اگر پاسخ مشکل من رو بدین.
مشاهده پاسخ دکتر
4
عدم نعوظ کامل آلت تناسلی
مهم

باسلام: حدود دوسال ضعف جنسي دارم درموقع رابطه جنسي نعوذ دارم الت من در هنگام ارتباط جنسي ميخوابد .ازمايش دادم اسپرم من ضعيف است البته بعد دوسال بامصرف داروباتجويزپزشگ داروهايي مثل كارنيتين ويتامين Eبهتر شدم تعداد اسپرم من زيادتر شده ولي بازم مشكل نعوذ دارم خواب رفتگي دير امدن اب مني دارم لطفا راهنمايي فرماييد.باتشگر مشاهده پاسخ دکتر
5
انتقال بیماری های مقاربتی
مهم

سلام خسته نباشید من دیروز با یک خانومی که هیچ شناختی ازش نداشتم سکس کردم . موقع سکس کاندومم پاره شد و منم بدونه کاندوم ادامه دادم.میخوام بدونم ایا احتمال انتقال چقدر می باشد؟ چه راهی برای پیشگیری توصیه میکنید. امکانش هست که انتقال پیدا نکنه؟؟ ممنون میشم کامل راهنماییم کنید مشاهده پاسخ دکتر
6
درد مجاری تناسلی و بیضه در هنگام نعوظ
مهم

سلام،من الآن چهارپنج سالی است که اینطوریم،شبها بعضی وقتها که حالت جنابت رخ میدهد،دردشدیدی درآلت تناسلی بوجود می آیدکه تایه ساعتی نمیگذاردبخوابم،همچنین بیضه سمت راستم هم بعضی وقتها یه کم درد وتاحدودی باد میکند،که دردبه صورت مزمن به داخل شکم وتاپشت لگن هم کشیده میشودوکم کم به ندرت خوب میشود،نمیدونم علتش چیه راهنماییم کنید؟ممنون مشاهده پاسخ دکتر
7
ریزش شدید مو
مهم

با سلام
خدا قوت
من حدود دو ماهی میشه که شدید موهام میریزه و بیشتر موهای که میریزه شکسته هستش یا پیاز مو نداره
اومدم شامپو صحت که استفاده میکردم دیگه استفاده نکردم بازم فایده نداشت یه مدت کلیر استفاده کردم یه مدت شامپو پاوه
دوباره برگشتم همون شامپو پاوه من تو قسمت جنوبی کشور زندگی میکنم 14 روز روی دریا البته بیشتر تو اتاقم خیلی کم بیرون میرم در حد 10 دقیقه
خودم فکر کردم بخاطر اینه که وقتی خونه هستم با موتور که میرم بیرون کلاه میزارم بخاطر گرما شاید همین تاثیر گذاشته البته اینم یه دو هفته ی هست که دیگه استفاده نمی کنم
پسرم 26 سالمه مجردم موهای خیلی معمولی دارم
ممنون میشم راهنمایی ام کنید
با تشکر یا علی
مشاهده پاسخ دکتر
8
رابطه جنسی کامل
مهم

با سلام
دختری 27 ساله هستم حدود 2 ساله که ازدواج کردم اما متاسفانه هنوز نتوانستنم با همسرم رابطه ی کاملی داشته باشم.
علتش هم فکر میکنم روانیه.
قبلا به کسی علاقه داشتم ولی به سرانجام نرسید!
چون حسی به همسرم ندارم نمیتونم رابطه ی جنسی داشته باشم باهاشون
لطفا راهنمایی کنید چه باید کنم؟!
تشکر
مشاهده پاسخ دکتر
9
افزایش قد
مهم

سلام خسته نباشید من علی 18 سال سن دارم با قد 178 من از زمان 16 سالگی تا به الان هیچ رشد قدی نداشته ام حتی دوستانم که از من کوتاه تر بودن الان از من بلندتر شده اند تو رو خدا کمکم کنید چگونه میتوانم این توقف رشد قدی را برطرف سازم و بلند تر شوم لطفا کمکم کنید مشاهده پاسخ دکتر
10
پریودی نامنظم
مهم

با سلام.دختری 17 ساله هستم.از ابتدای پریودی4سال پیش تا الان هیچ وقت پریودی منظم نداشتم"حدودا هر دوماه یک بار"یک سال پیش کیست داشتم که با دارو طی سه ماه کیست رفع شد,اما باز هم پریودیم نامنظمه.ترشحات زیادی دارم که گاه مانند سفیده تخم مرغ و گاهی سفید وسفت هستند.و در صورتی که لباس زیر خود را در عوض کنم حتی گلو درد هم می گیرم.آیا امکام عفونت یا نا باروری دارم؟شاخص تده ی بدنیم26.5 و دارای اضافه وزن هستم.ممنونم. مشاهده پاسخ دکتر
« قبلی 1 2 3 4 5 6 7 ... 101 بعدی »

دیدگاه خود را بیان کنید


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

ثبت دامنه
هاست ارزان
طراحی سایت پزشکان