نمایش منوی کناری

تغذیه سالم

۰۳/مهر/۱۳۹۳ 3,373 بازدید
تغذیه سالم

منظور از تغذیه سالم، تلاش برای پیروی از یک رژیم غذایی حاوی مواد مغذی می باشد.

در گفت و گو با متخصص تغذیه بیوطب بخوانید:

به دلیل این که افکار ما در خصوص سلامتی طبق پیشرفت های جدید دانشمندان در علم تغذیه و همچنین بررسی های شخصی و فرهنگی مدام در حال تغییر است، استانداردهای تغذیه سالم بین افراد مختلف و در طول تاریخ با هم تفاوت دارد.
بسیاری از دولت ها و نهادها برنامه هایی را برای داشتن تغذیه سالم آغاز نموده اند.

رژیم های غذایی که سبب اضافه وزن ، چاقی یا دیابت می شوند مشکلات مختلفی را برای سلامتی افراد ایجاد می کندد و با به وجود آمدن بیماری های مختلف ناشی از تغذیه ناسالم ، نیوروی کار مؤثر در صنعت و تجارت کاهش می یابد و یا این که بازده کارکنان کم می شود.
برنامه جدیدی که دولت انگلستان آن را ارائه داده است، مصرف مقادیر زیادی میوه و سبزی را پیشنهاد می کند و شعار این گروه، مصرف روزانه پنج وعده میوه و سبزی می باشد.

تبلیغ کنندگان این برنامه، میزان مصرف میوه و سبزی در هر وعده را توضیح داده و همچنین اثرات ان را در رژیم غذایی فرد عنوان می کنند.

دولت ها هم به تولیدکنندگان مواد غذایی فشار میآورند تا غذاهای سالم تری تهیه کنند و همچنین تا حدی تبلیغات غذاهایی که سریع آماده می شوند( فست فود ها ) ، غذاهای فاقد مواد مغذی و یا غذاهایی که میزان چربی آنها بالاست را ممنوع کرده اند.
برای تغذیه سالم سه کلمه را باید به خاطر سپرد: ترتیب، تنوع، تناسب

ترتیب :

یعنی از مواد موجود در پایین هرم تغذیه ( هرم غذایی ) باید بیشتر مصرف کرد.

پس غذای اصلی باید شامل نان، برنج، ماکارونی، میوه و سبزی باشد و قند و چربی کمتر از همه مصرف شود.

تنوع :

یعنی از همه مواد موجود در هرم تغذیه ( هرم غذایی ) باید مصرف شود و غذا متنوع باشد و هیچ یک از طبقات  هرم غذایی حذف نشود.

تناسب :

یعنی تغذیه باید با سن و شرایط جسمی و فعالیت بدنی فرد متناسب باشد.

مثلاً زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان، انرژی و پروتئین بیشتری نیاز دارند و مجازند از قندها و چربی ها و گوشت و حبوبات بیشتری در رژیم روزانه خود استفاده کنند.

چند توصیه برای تغذیه سالم :

مصرف غذاهای چرب، شور، شیرین و گوشتی را به شدت کاهش دهید.
در هر سه وعده غذایی از انواع میوه ها و سبزی ها مصرف کنید، به طوری که روزانه بیش از نیم کیلو گرم میوه و سبزی در رژیم شما باشد. (وجود الیاف طبیعی در میوه و سبزیجات باعث می شود که مواد سرطان زا و زیان آور به راحتی از بدن دفع شود و کارکرد دستگاه گوارش به صورت مطلوب باشد و از سرطان و سکته قلبی پیشگیری شود).
از افزایش وزن خود جلوگیری کنید، برای کاهش وزن آنچه مهم تر از خوردن است فعالیت بدنی و ورزش مناسب و مداوم است.
از مصرف گوشت قرمز بکاهید و از حبوبات به عنوان جایگزین گوشت استفاده کنید و هفته ای حداقل دو بار ماهی مصرف کنید، گوشت مرغ، بهتر از گوشت قرمز است.
مصرف چربی را به حداقل رسانید، روغن حیوانی مصرف نکنید و به جای آن از روغن نباتی مایع استفاده کنید، مصرف کره حیوانی را به حداقل برسانید و آنرا با کره گیاهی جایگزین کنید.
از مواد غذایی محتوی مواد نگهدارنده ماندد سوسیس و کالباس و سس ها، کمتر استفاده کنید. همچنین نوشابه های گازدار را کمتر مصرف کنید.
ترشیجات و خیارشور مصرف نکنید و به جای آن سالاد مصرف کنید.
روزانه مصرف دو لیوان شیر کم چربی و لبنیات (ماست) برای جلوگیری از پوکی استخوان و حفظ سلامتی بخصوص برای افراد مسن ضروری است.
هر روز آب کافی بنوشید تا به بیماری سنگ کلیه مبتلا نشوید.

اصول تغذیه سالم :

تغذیه خوب نه تنها برای تندرستی بلکه برای رشد و نمو مناسب کودکان و نوجوانان ضروری است.
علل مهم شیوع بیماری ها و افزایش مرگ و میر در کشورهای مختلف به رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی بی تحرک آنها بستگی دارد.

بیماری هایی که با تغذیه نامناسب ارتباط مستقیم دارند شامل: هیپرتانسیون (فشارخون بالا)، اختلال چربی های خون، دیابت دو، اضافه وزن، چاقی، پوکی استخوان، کم خونی ـ فقر آهن، بیماری های دهانی، سوء تغذیه، بعضی از انواع سرطان ها و بالاخره بیماری های قلبی و عروقی است و بیماری هائی که ارتباط تنگاتنگ با زندگی بدون تحرک یا کم تحرک دارند: شامل بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، اضافه وزن، پوکی استخوان، دیابت و بعضی سرطان ها می باشد.

توصیه های غذایی :

غذاها و نوشیدنی هائی مصرف کنید که نه تنها حاوی انواع مواد مغذی باشند بلکه از بین تمامی گروه های غذایی اساسی (میوه ها، سبزی ها، غلات، حبوبات، لبنیات و گوشت ها، آجیل) انتخاب شده باشند و نیز از نظر چربی های اشباع شده مثل روغن حیوانی و روغن نباتی و همچنین قندهای ساده مثل شکر محدود باشند.
به اندازه ای غذا مصرف کنید که منجر به دریافت کالری اضافه نشود. (از پرخوری بپرهیزید)
زنان در سنین باروری باید ضمن مصرف غذاهای غنی از آهن جهت جذب بهتر آن از غذاها یا نوشیدنی های ویتامین () نیز استفاده کنند.
توصیه های اغلب رژیم های غذایی مشتمل بر مصرف مقادیر لازم و کافی از مواد غذایی زیر می باشد:
موادی که مصرف مقادیر زیادی از آنها توصیه می شود شامل: سبزی های با برگ سبز تیره مثل برگ چغندر، اسفناج و سبزی های نارنجی مثل هویج، حبوبات، میوه و غلات کامل مثل نان تهیه شده از آرد گندم سبوس دار یا آرد جو، شیر کم چرب (ماست، دوغ و پنیر و بستنی) است.
موادی که مصرف آنها باید محدود باشد. شامل: غلات تصفیه شده مثل آرد سفید، چربی های اشباع شده، کلسترول و شکر.
حفظ تنوع گروه های غذایی: هر کدام از گروه های غذایی اصلی، یک منبع اساسی برای دریافت حداقل یک نوع ماده غذائی ضروری است بنابراین لازم است در رژیم روزانه از همه انواع گروه های غذائی با مقادیر کافی استفاده شود.
غذاهای غنی از مواد مغذی غذاهایی هستند که با مصرف آنها ضمن دریافت مقادیر زیادی از انواع ویتامین ها و املاح، کالری کمتری دریافت می کنیم. بر عکس غذاهای پرکالری معمولاً از نظر مواد مغذی ضعیف می باشند.
فعالیت بدنی مناسب برای حفظ وزن طبیعی و یا کاهش وزن مناسب ضروری است.

فعالیت بدنی برای افراد سالم حداقل ۳ بار در هفته به مدت ۴۵ دقیقه توصیه می شود.

برای کودکان و نوجوانان تشویق به حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت ورزشی اغلب روزهای هفته یا هر روز توصیه می شود و برای زنان باردار در صورت فقدان مشکلات حاملگی و با نظر پزشک معالج فعالیت ورزشی متوسط به مدت ۳۰ دقیقه در اغلب روزهای هفته مناسب است.

البته زنان باردار باید از فعالیت های ورزشی که احتمال ضربه به شکم یا افتادن بر روی زمین را به دنبال داند، اجتناب کنند.

برای زنان شیرده هیچ گونه محدودیتی در ورزش وجود ندارد و می توانند به شرط دریافت کافی مایعات ورزش نمایند.
غذاهای غنی از فیبر مانند میوه ها، سبزی ها و غلات کامل دارای اثرات سودبخش متعددی هستند مانند کاهش خطر بیماریهای قلبی – عروقی (مثل سکته قلبی) و بعضی انواع سرطان های دستگاه گوارش.
با مصرف شیر و فرآورده های آن (انواع کم چرب) همراه با دریافت کالری مورد نیاز بدن، مواد مغذی لازم را نیز دریافت می کنیم زیرا ۷۰% از کلسیم مورد نیاز بدن با مصرف شیر و فرآورده های آن با کمبود احتمالی کلسیم همراه خواهد بود که میتواند منجر به پوکی استخوان های کودکان شود.

افرادی که با مصرف شیر دچار مشکلات گوارشی می شوند به عبارتی دچار عدم تحمل به لاکتوز شیر هستند، می توانند ماست و یا شیرهای فاقد لاکتوز مصرف کنند.
سبزی های مختلف دارای منابع متنوعی از مواد مغذی هستند بنابراین توصیه می شود از همه انواع گروه های سبزی ها (سبزی تیره، نارنجی، نشاسته ای) در جیره غذایی هفتگی مصرف شود. مقادیر هفتگی توصیه شده عبارتند از:
سبزی های با برگ سبز تیره (برگ چغندر) ۳ فنجان در هفته
سبزی های نارنجی (گوجه فرنگی، هویج) ۲ فنجان در هفته
حبوبات خشک (انواع لوبیا، باقلا، عدس) ۳ فنجان در هفته
سبزی های نشاسته ای (سیب زمینی، شلغم) ۳ فنجان در هفته
بالاخره باید دقت کرد تا کودکان مقادیر کافی از شیر، غلات کامل، میوه، سبزی و پروتئین را دریافت کنند.

تندرست باشید   

کادر پزشکی بیوطب


منبع : رژیم درمانی

وب سایت پزشکی و سلامت بیوطب

به جـامـع تـریـن وب سـایــت پـزشـکــی و سـلامـت بــه زبان فـارسـی خــوش آمـدیـد مقـالات تخصـصی و عـمـومـی پزشــکــی و سـلامـت مـوجــود در وب سـایت بیـوطـب و هـمـچـنـیـن پاسـخ هـای ارائــه شـده به ســوالات پزشکـی توســط متـخـصـصـیـن علم پزشکـی و سلامت صـورت می پذیـرد. همـراه با بیـوطب سـلـامـت و تندرسـت باشیـد
مشاهده مقالات
برچسب ها :


ارسال پرسش در این باره


سیستم پرسش و پاسخ

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری سوال مطرح شده و مشاهده آن لازم است کـد رهگیـری داده شـده را در ایـن قسمـت وارد نمایید

پیگیری سوال قبل

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش های پزشکی خود از پزشکان متخصص سایـت بیوطب می توانید از این قسمـت استفاده نمایید

ثبت سوال جدید

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیار سیستم

پرسش و پاسخ های کاربران


1
گواتر و کم کاری تیروئید
مهم

سلام من با توجه به ازمایشاتی که انجام دادم معلوم شد که گواتر غیر طبیعی دارم میخواستم بدونم یعنی چی در ضمن به کم کاری تیرویید ربط داره چون تقریبا عوارض اونم رو هم دارم یعنی موی زاید تو صورت وسینه و چاقی ولی بقیه وندارم یعنی ریزش مو ندارم کلفتی صدا ندارم لرز ندارم میشه برام توضیح بدین در مورد دو بیماری ممنون. مشاهده پاسخ دکتر
2
راه کار تشخیص باکره بودن همسر
مهم

باسلام وخسته نباشید.
من چند وقت پیش با نامزدم ارتباط داشتم.به راحتی انگشتام تا ته فرو میرفت بدون هیچ مشکل ودردی.وشکل مهبلش هم مث اونیه که گفتید قبلا ارتباط داشته و بعد از نزدیکی هم هیچ خونی نبود یا جتی یذره درد از طرف اون.
توروخدا راهنماییم کنید.
یعنی اون قبلا با کسی رابطه داشته؟
مشاهده پاسخ دکتر
3
گوش درد
مهم

سلام
کتایون 29 ساله هستم از تهران و متاهل. حدودا چندین ماه هست که زمان خواب وقتی به پهلوی چپم می خوابم (در واقع روی گوش چپم می خوابم) وقتی می خوام بعد از مدتی بچرخم و جهتم رو جابه جا کنم به محض تکون دادن سرم گوش درد شدیدی می گیرم. و باید چند دقیقه صبر کنم تا دردش تموم بشه. دردش انقدر زیاده که هیچ حرکتی نمی کنم و برای چند دقیقه تحمل میکنم تا بتونم جهت خوابم رو عوض کنم. واقعا نمی دونم علتش چیه. در طول روز و یا وقتی به حالت های دیگه می خوابم هیچگونه درد و مورد خاصی ندارم. و خیلی برام عجیبه. این باعث شده که مجبور باشم هیچوقت روی پهلوی چپم نخوابم و گاهی خیلی سخته.
بسیار ممنون میشم اگر پاسخ مشکل من رو بدین.
مشاهده پاسخ دکتر
4
عدم نعوظ کامل آلت تناسلی
مهم

باسلام: حدود دوسال ضعف جنسي دارم درموقع رابطه جنسي نعوذ دارم الت من در هنگام ارتباط جنسي ميخوابد .ازمايش دادم اسپرم من ضعيف است البته بعد دوسال بامصرف داروباتجويزپزشگ داروهايي مثل كارنيتين ويتامين Eبهتر شدم تعداد اسپرم من زيادتر شده ولي بازم مشكل نعوذ دارم خواب رفتگي دير امدن اب مني دارم لطفا راهنمايي فرماييد.باتشگر مشاهده پاسخ دکتر
5
انتقال بیماری های مقاربتی
مهم

سلام خسته نباشید من دیروز با یک خانومی که هیچ شناختی ازش نداشتم سکس کردم . موقع سکس کاندومم پاره شد و منم بدونه کاندوم ادامه دادم.میخوام بدونم ایا احتمال انتقال چقدر می باشد؟ چه راهی برای پیشگیری توصیه میکنید. امکانش هست که انتقال پیدا نکنه؟؟ ممنون میشم کامل راهنماییم کنید مشاهده پاسخ دکتر
6
درد مجاری تناسلی و بیضه در هنگام نعوظ
مهم

سلام،من الآن چهارپنج سالی است که اینطوریم،شبها بعضی وقتها که حالت جنابت رخ میدهد،دردشدیدی درآلت تناسلی بوجود می آیدکه تایه ساعتی نمیگذاردبخوابم،همچنین بیضه سمت راستم هم بعضی وقتها یه کم درد وتاحدودی باد میکند،که دردبه صورت مزمن به داخل شکم وتاپشت لگن هم کشیده میشودوکم کم به ندرت خوب میشود،نمیدونم علتش چیه راهنماییم کنید؟ممنون مشاهده پاسخ دکتر
7
ریزش شدید مو
مهم

با سلام
خدا قوت
من حدود دو ماهی میشه که شدید موهام میریزه و بیشتر موهای که میریزه شکسته هستش یا پیاز مو نداره
اومدم شامپو صحت که استفاده میکردم دیگه استفاده نکردم بازم فایده نداشت یه مدت کلیر استفاده کردم یه مدت شامپو پاوه
دوباره برگشتم همون شامپو پاوه من تو قسمت جنوبی کشور زندگی میکنم 14 روز روی دریا البته بیشتر تو اتاقم خیلی کم بیرون میرم در حد 10 دقیقه
خودم فکر کردم بخاطر اینه که وقتی خونه هستم با موتور که میرم بیرون کلاه میزارم بخاطر گرما شاید همین تاثیر گذاشته البته اینم یه دو هفته ی هست که دیگه استفاده نمی کنم
پسرم 26 سالمه مجردم موهای خیلی معمولی دارم
ممنون میشم راهنمایی ام کنید
با تشکر یا علی
مشاهده پاسخ دکتر
8
رابطه جنسی کامل
مهم

با سلام
دختری 27 ساله هستم حدود 2 ساله که ازدواج کردم اما متاسفانه هنوز نتوانستنم با همسرم رابطه ی کاملی داشته باشم.
علتش هم فکر میکنم روانیه.
قبلا به کسی علاقه داشتم ولی به سرانجام نرسید!
چون حسی به همسرم ندارم نمیتونم رابطه ی جنسی داشته باشم باهاشون
لطفا راهنمایی کنید چه باید کنم؟!
تشکر
مشاهده پاسخ دکتر
9
افزایش قد
مهم

سلام خسته نباشید من علی 18 سال سن دارم با قد 178 من از زمان 16 سالگی تا به الان هیچ رشد قدی نداشته ام حتی دوستانم که از من کوتاه تر بودن الان از من بلندتر شده اند تو رو خدا کمکم کنید چگونه میتوانم این توقف رشد قدی را برطرف سازم و بلند تر شوم لطفا کمکم کنید مشاهده پاسخ دکتر
10
پریودی نامنظم
مهم

با سلام.دختری 17 ساله هستم.از ابتدای پریودی4سال پیش تا الان هیچ وقت پریودی منظم نداشتم"حدودا هر دوماه یک بار"یک سال پیش کیست داشتم که با دارو طی سه ماه کیست رفع شد,اما باز هم پریودیم نامنظمه.ترشحات زیادی دارم که گاه مانند سفیده تخم مرغ و گاهی سفید وسفت هستند.و در صورتی که لباس زیر خود را در عوض کنم حتی گلو درد هم می گیرم.آیا امکام عفونت یا نا باروری دارم؟شاخص تده ی بدنیم26.5 و دارای اضافه وزن هستم.ممنونم. مشاهده پاسخ دکتر
« قبلی 1 2 3 4 5 6 7 ... 101 بعدی »

دیدگاه خود را بیان کنید


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

ثبت دامنه
هاست ارزان
طراحی سایت پزشکان