نمایش منوی کناری

مهار استرس با تغذیه مناسب

۰۷/آبان/۱۳۹۳ 1,411 بازدید
مهار استرس با تغذیه مناسب

دانش تغذیه سعی می‌کند راهی برای غلبه بر استرس پیدا کند.

حتی مقوله خوردن عصبی یا خوردن روانی هم وجود دارد که به خودی خود می‌تواند مشکل بزرگی باشد و مشکلی بر مشکلات کسی که یک زندگی پر استرس دارد، اضافه کند؛ مشکلی به نام چاقی.

در گفت و گو با متخصص تغذیه بیوطب بخوانید:

علت چاقی بسیاری از افراد خوردن روانی است.

کسانی که به خوردن روانی روی می‌آورند، پس از یک حادثه استرس‌زا و موقعیت اضطراب‌آور یخچال را بهترین مکان برای کاهش استرس‌شان می‌دانند و مشکل اساسی این است که غذاهایی را از یخچال برمی‌دارند که سرشار از کالری و مواد ناسالم هستند.

چیپس، پفک، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، بستنی، همبرگر و آجیل‌های شور و چرب از غذاهای محبوب این افراد است.

این غذاها برای مدت کوتاهی حال آنها را بهتر می‌کند و سرحال می‌آیند؛ ولی این حالت موقتی است و یک موقعیت استرس‌زای دیگر همین پروسه را به جریان می‌اندازد و پس از مدتی فرد دچار اضافه‌وزن می‌شود که به نوبه خود باعث استرس مضاعفی خواهد بود. او دوباره برای مقابله با استرس به یخچال روی می‌آورد، دوباره چاق می‌شود، استرس می‌گیرد و این چرخه معیوب مرتب تکرار می‌شود …
استرس مداوم به تدریج باعث بروز پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی و چاقی می‌شود که می‌تواند به مرور زمان زندگی فرد را تهدید کنند.

اینجاست که اهمیت مصرف غذاهای سالمی که استرس را کاهش دهند، مشخص می‌شود.

اجرای روش‌های کاهش استرس که روانشناسان توصیه می‌کنند، برای خیلی‌ها مشکل است، ولی خوردن، ساده‌ترین کاری است که یک انسان می‌تواند انجام دهد. پس اگر غذاهای سالمی بخورد که استرس او را کاهش دهند، بسیار مفید خواهد بود. درباره تعدادی از این غذاها دانستنی‌هایی بخوانید.
بادام، پسته، گردو
وقتی می‌بینید که نمی‌توانید جلوی خودتان را بگیرید، یک مشت بادام بردارید و کم‌کم آن را بخورید.

این غذا سرشار از ویتامین E، یعنی آنتی‌اکسیدانی است که توان سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد.

بادام همچنین ویتامین‌های گروه B را در خود دارد که به بدن کمک می‌کند در موقعیت‌های ناخوشایند واکنش مناسبی از خودش نشان دهد.

یک چهارم فنجان بادام در روز می‌تواند نیاز شما را برآورده کند.

مواقعی که تحت استرس و فشار عصبی زیادی هستید، خوردن کره بادام هم مفید خواهد بود.

در زمان‌های پراسترس، هورمون آدرنالین که از غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود، فشارخون را بالا می‌برد تا بدن انرژی بیشتری برای مقابله با موقعیت داشته باشد.

در این حالات شما آماده‌اید یک واکنش فیزیکی شدید از خود نشان دهید، ولی از آنجایی که اغلب اوقات نیاز به مداخله فیزیکی نداریم، بهتر است این فشار را از روی قلب خود برداریم.

پژوهشی که در سال ۲۰۰۷ توسط پژوهشگران دانشگاه پن در آمریکا انجام گرفت، نشان داد که مصرف حدود یک مشت پسته در روز (۵/۱ اونس) باعث کاهش فشارخون می‌شود و فشار اضافی را از روی قلب برمی‌دارد.

در مورد گردو هم ثابت شده که خوردن آن فشارخون را هم در حالت استراحت و هم تحت استرس پایین می‌آورد.

پس بهتر است به سالادها، غلات صبحانه یا جوی دوسر خود یک اونس گردو اضافه کنید.

آواکادو
دفعه بعد که استرس به شما فشار آورد و دیدید که دارد شما را به طرف بستنی پر از کرم و خامه و چیپس شور و چرب می‌کشاند، چند برش آواکادو بخورید.

خوردن این میوه نیاز شما به فیبر را تامین می‌کند و ولع شما به خوردن غذاهای چرب و شور و ناسالم را تخفیف می‌دهد.

به گفته انستیتوی ملی قلب، ریه و فشار خون آمریکا، یکی از بهترین راه‌های کاهش فشارخون مصرف پتاسیم است.

نصف یک میوه آواکادو ۴۸۷ میلی‌گرم پتاسیم دارد که به اندازه پتاسیم موجود در یک موز متوسط است.

شما می‌توانید از آواکادو در سالادهای‌تان و در کنار سبزی‌ها و میوه‌های دیگر استفاده کنید.

شیر بدون چربی
ثابت شده که نوشیدن شیر گرم که مدتی مانده باشد، پیش از خواب به رفع بی‌خوابی و بی‌قراری کمک می‌کند.

دکتر مری دالمن، استاد فیزیولوژی در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «کلسیم می‌تواند اسپاسم‌های عضلانی و تنش را کاهش دهد.

نوشیدن یک لیوان شیر بدون چربی یا دارای یک درصد چربی می‌تواند در کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی مفید واقع شود و علائمی چون نوسانات خلقی، اضطراب و تحریک‌پذیری را کاهش دهد.»

زنانی که روزانه چهار وعده یا بیشتر شیر کم‌چربی می‌نوشند، ۴۶ درصد کمتر از زنانی که یک بار در هفته شیر می‌نوشند دچار علائم پیش از قاعدگی می‌شوند.

جوی دوسر
کربوهیدرات‌ها باعث می‌شوند سروتونین بیشتری در مغز ترشح شود.

همین مواد آرامش‌بخش زمانی که شکلات تیره می‌خورید هم ترشح می‌شوند.

هر قدر بدن شما آهسته‌تر کربوهیدرات‌ها را جذب کند، ترشح سروتونین دوام بیشتری خواهد داشت.

هنگامی که دچار استرس می‌شوید یا مضطرب و کلافه هستید، به جای خوردن موادی چون شیرینی و شکلات‌های بسیار شیرین یا بستنی که حاوی قندهای ساده هستند، موادی چون نان جوی دوسر بخورید.

قندهای ساده، شیرینی یا شکلات شیرین باعث می‌شوند قندخون یکباره افزایش یابد و خیلی سریع احساس کنید سرحال شده‌اید؛ ولی بعد قند خون‌تان به همان سرعتی که بالا رفته، پایین می‌آید و مجددا نیاز به خوردن این مواد را حس خواهید کرد.

در عوض، نان جوی دوسر حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده است که به تدریج هضم شده و کم‌کم قندخون را بالا می‌برند و به همان نسبت هم در یک جریان آرام و مداوم باعث ترشح سروتونین می‌شوند.

به این ترتیب شما مدت طولانی‌تری سرحال خواهید بود. در ضمن نان جوی دوسر حاوی فیبر زیادی است که به تدریج در معده هضم می‌شود و اجازه نمی‌دهد زود گرسنه شوید.

پرتقال
پژوهشگران آلمانی درباره تاثیر ویتامین C بر میزان استرس افراد تحقیقی انجام دادند.

در این مطالعه ۱۲۰ نفر حضور داشتند که برای هر کدام یک سخنرانی کوچک و چند مسأله ریاضی ترتیب داده شد تا آنها در موقعیت‌های استرس‌زا قرار گیرند.

مشخص شد داوطلبانی که پیش از شروع تست ۳۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C دریافت کرده بودند، استرس کمتری داشتند و سطوح کورتیزول (هورمون استرس) خون و فشارخون آنها سریع‌تر به حالت عادی بازگشت.

همچنین ویتامین C که به وفور در مرکبات یافت می‌شود، توانایی سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد.

پس سعی کنید قبل از قرار گرفتن در یک موقعیت استرس‌زا، مانند امتحان یا سخنرانی یا مصاحبه شغلی، یک لیوان آب پرتقال یا چند نارنگی یا پرتقال بخورید.

همچنین پس از یک روز سراسر استرس وقتی از سر کار خسته و کلافه و عصبی به خانه برگشته‌اید، به جای خوردن یک کیک یا بستنی، چند پرتقال یا نارنگی یا آب آنها را بخورید.

ماهی آزاد
می‌دانید دشمن اصلی هورمون استرس چیست؟ اسیدهای چرب امگا -۳٫ پژوهشی که در سال ۲۰۰۳ درباره اثرات این اسیدهای چرب بر هورمون استرس انجام شد ثابت کرد که یک رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ مانند ماهی، می‌تواند از بالا رفتن سطوح هورمون کورتیزول و آدرنالین در خون جلوگیری کند. طبق پژوهشی دیگر که سال ۲۰۰۲ در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا به چاپ رسید، این مواد در پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز موثرند.

پزشکان توصیه می‌کنند «حداقل هفته‌ای دو بار یک وعده سه اونسی ماهی، به خصوص ماهی آزاد و تُن بخورید».

ممکن است شما خیلی ماهی دوست نداشته باشید، ولی به هر حال انواعی هستند که با ذائقه شما سازگارترند.

سعی کنید از این ماهی‌ها در خانه داشته باشید و روش‌های پخت مختلف آنها را یاد بگیرید تا از خوردن‌شان لذت ببرید و بتوانید نیاز بدن‌تان را تامین کنید.

اسفناج
این گیاه حاوی منیزیم که باعث کاهش استرس می‌شود و کمبود آن امکان بروز سردردهای میگرنی را افزایش داده و باعث خستگی مزمن می‌گردد.

تقریبا ۷ نفر از هر ۱۰ نفر به قدر کافی منیزیم دریافت نمی‌کنند.

خوردن یک فنجان اسفناج می‌تواند ۴۰ درصد نیاز روزانه بدن را به موا مغذی موجود در این سبزی تامین کند.

شما می‌توانید به جای کاهو در ساندویچ‌ها و سالادها از اسفناج استفاده کنید.

تندرست باشید   

کادر پزشکی بیوطب


منبع : تحریریه دنیای سلامت

وب سایت پزشکی و سلامت بیوطب

به جـامـع تـریـن وب سـایــت پـزشـکــی و سـلامـت بــه زبان فـارسـی خــوش آمـدیـد مقـالات تخصـصی و عـمـومـی پزشــکــی و سـلامـت مـوجــود در وب سـایت بیـوطـب و هـمـچـنـیـن پاسـخ هـای ارائــه شـده به ســوالات پزشکـی توســط متـخـصـصـیـن علم پزشکـی و سلامت صـورت می پذیـرد. همـراه با بیـوطب سـلـامـت و تندرسـت باشیـد
مشاهده مقالات


ارسال پرسش در این باره


سیستم پرسش و پاسخ

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری سوال مطرح شده و مشاهده آن لازم است کـد رهگیـری داده شـده را در ایـن قسمـت وارد نمایید

پیگیری سوال قبل

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش های پزشکی خود از پزشکان متخصص سایـت بیوطب می توانید از این قسمـت استفاده نمایید

ثبت سوال جدید

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیار سیستم

پرسش و پاسخ های کاربران


1
گواتر و کم کاری تیروئید
مهم

سلام من با توجه به ازمایشاتی که انجام دادم معلوم شد که گواتر غیر طبیعی دارم میخواستم بدونم یعنی چی در ضمن به کم کاری تیرویید ربط داره چون تقریبا عوارض اونم رو هم دارم یعنی موی زاید تو صورت وسینه و چاقی ولی بقیه وندارم یعنی ریزش مو ندارم کلفتی صدا ندارم لرز ندارم میشه برام توضیح بدین در مورد دو بیماری ممنون. مشاهده پاسخ دکتر
2
راه کار تشخیص باکره بودن همسر
مهم

باسلام وخسته نباشید.
من چند وقت پیش با نامزدم ارتباط داشتم.به راحتی انگشتام تا ته فرو میرفت بدون هیچ مشکل ودردی.وشکل مهبلش هم مث اونیه که گفتید قبلا ارتباط داشته و بعد از نزدیکی هم هیچ خونی نبود یا جتی یذره درد از طرف اون.
توروخدا راهنماییم کنید.
یعنی اون قبلا با کسی رابطه داشته؟
مشاهده پاسخ دکتر
3
گوش درد
مهم

سلام
کتایون 29 ساله هستم از تهران و متاهل. حدودا چندین ماه هست که زمان خواب وقتی به پهلوی چپم می خوابم (در واقع روی گوش چپم می خوابم) وقتی می خوام بعد از مدتی بچرخم و جهتم رو جابه جا کنم به محض تکون دادن سرم گوش درد شدیدی می گیرم. و باید چند دقیقه صبر کنم تا دردش تموم بشه. دردش انقدر زیاده که هیچ حرکتی نمی کنم و برای چند دقیقه تحمل میکنم تا بتونم جهت خوابم رو عوض کنم. واقعا نمی دونم علتش چیه. در طول روز و یا وقتی به حالت های دیگه می خوابم هیچگونه درد و مورد خاصی ندارم. و خیلی برام عجیبه. این باعث شده که مجبور باشم هیچوقت روی پهلوی چپم نخوابم و گاهی خیلی سخته.
بسیار ممنون میشم اگر پاسخ مشکل من رو بدین.
مشاهده پاسخ دکتر
4
عدم نعوظ کامل آلت تناسلی
مهم

باسلام: حدود دوسال ضعف جنسي دارم درموقع رابطه جنسي نعوذ دارم الت من در هنگام ارتباط جنسي ميخوابد .ازمايش دادم اسپرم من ضعيف است البته بعد دوسال بامصرف داروباتجويزپزشگ داروهايي مثل كارنيتين ويتامين Eبهتر شدم تعداد اسپرم من زيادتر شده ولي بازم مشكل نعوذ دارم خواب رفتگي دير امدن اب مني دارم لطفا راهنمايي فرماييد.باتشگر مشاهده پاسخ دکتر
5
انتقال بیماری های مقاربتی
مهم

سلام خسته نباشید من دیروز با یک خانومی که هیچ شناختی ازش نداشتم سکس کردم . موقع سکس کاندومم پاره شد و منم بدونه کاندوم ادامه دادم.میخوام بدونم ایا احتمال انتقال چقدر می باشد؟ چه راهی برای پیشگیری توصیه میکنید. امکانش هست که انتقال پیدا نکنه؟؟ ممنون میشم کامل راهنماییم کنید مشاهده پاسخ دکتر
6
درد مجاری تناسلی و بیضه در هنگام نعوظ
مهم

سلام،من الآن چهارپنج سالی است که اینطوریم،شبها بعضی وقتها که حالت جنابت رخ میدهد،دردشدیدی درآلت تناسلی بوجود می آیدکه تایه ساعتی نمیگذاردبخوابم،همچنین بیضه سمت راستم هم بعضی وقتها یه کم درد وتاحدودی باد میکند،که دردبه صورت مزمن به داخل شکم وتاپشت لگن هم کشیده میشودوکم کم به ندرت خوب میشود،نمیدونم علتش چیه راهنماییم کنید؟ممنون مشاهده پاسخ دکتر
7
ریزش شدید مو
مهم

با سلام
خدا قوت
من حدود دو ماهی میشه که شدید موهام میریزه و بیشتر موهای که میریزه شکسته هستش یا پیاز مو نداره
اومدم شامپو صحت که استفاده میکردم دیگه استفاده نکردم بازم فایده نداشت یه مدت کلیر استفاده کردم یه مدت شامپو پاوه
دوباره برگشتم همون شامپو پاوه من تو قسمت جنوبی کشور زندگی میکنم 14 روز روی دریا البته بیشتر تو اتاقم خیلی کم بیرون میرم در حد 10 دقیقه
خودم فکر کردم بخاطر اینه که وقتی خونه هستم با موتور که میرم بیرون کلاه میزارم بخاطر گرما شاید همین تاثیر گذاشته البته اینم یه دو هفته ی هست که دیگه استفاده نمی کنم
پسرم 26 سالمه مجردم موهای خیلی معمولی دارم
ممنون میشم راهنمایی ام کنید
با تشکر یا علی
مشاهده پاسخ دکتر
8
رابطه جنسی کامل
مهم

با سلام
دختری 27 ساله هستم حدود 2 ساله که ازدواج کردم اما متاسفانه هنوز نتوانستنم با همسرم رابطه ی کاملی داشته باشم.
علتش هم فکر میکنم روانیه.
قبلا به کسی علاقه داشتم ولی به سرانجام نرسید!
چون حسی به همسرم ندارم نمیتونم رابطه ی جنسی داشته باشم باهاشون
لطفا راهنمایی کنید چه باید کنم؟!
تشکر
مشاهده پاسخ دکتر
9
افزایش قد
مهم

سلام خسته نباشید من علی 18 سال سن دارم با قد 178 من از زمان 16 سالگی تا به الان هیچ رشد قدی نداشته ام حتی دوستانم که از من کوتاه تر بودن الان از من بلندتر شده اند تو رو خدا کمکم کنید چگونه میتوانم این توقف رشد قدی را برطرف سازم و بلند تر شوم لطفا کمکم کنید مشاهده پاسخ دکتر
10
پریودی نامنظم
مهم

با سلام.دختری 17 ساله هستم.از ابتدای پریودی4سال پیش تا الان هیچ وقت پریودی منظم نداشتم"حدودا هر دوماه یک بار"یک سال پیش کیست داشتم که با دارو طی سه ماه کیست رفع شد,اما باز هم پریودیم نامنظمه.ترشحات زیادی دارم که گاه مانند سفیده تخم مرغ و گاهی سفید وسفت هستند.و در صورتی که لباس زیر خود را در عوض کنم حتی گلو درد هم می گیرم.آیا امکام عفونت یا نا باروری دارم؟شاخص تده ی بدنیم26.5 و دارای اضافه وزن هستم.ممنونم. مشاهده پاسخ دکتر
« قبلی 1 2 3 4 5 6 7 ... 100 بعدی » همه

دیدگاه خود را بیان کنید


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.