نمایش منوی کناری

تغذیه در بیماران قلبی

۲۴/آبان/۱۳۹۳ 5,204 بازدید
تغذیه در بیماران قلبی

میوه ها و سبزیجات :

میوه ها و سبزیجات برای سلامتی قلب فایده بسیار زیادی دارند و منابع اصلی ویتامین ها ومواد معدنی هستند.

میوه ها و سبزیجات حاوی کالری، چربی و سدیم اندکی بوده و کلسترول ندارند.

شما می توانید در وعده های غذایی اصلی و نیز در میان وعده ها از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.

میوه های رنگی تر ویتامین های بیشتری (ازجمله آنتی اکسیدان) دارند.

آنتی اکسیدان ها مانع از تجمع پلاک در سرخرگها و تنگی مجدد رگ می شوند.

در گفت و گو با متخصص قلب و عروق بیوطب بخوانید:

اصلی ترین ویتامین های آنتی اکسیدان شامل ویتامین E (که در روغن های گیاهی، سبوس گندم و آجیل یافت می شود) و ویتامین C (که در فلفل سبز و قرمز، کلم بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی، سیب زمینی و مرکبات مثل پرتقال وجود دارد) و کاروتیدها (که در سبزیجات زرد و قرمز و میوه ها یافت می شود)، مصرف میوه ها و سبزیجات سبز برگ دار (اسفناج، کرفس و کلم پیچ) باعث کاهش بیشتر خطر بیماری های قلبی عروقی می شوند.
نارگیل استفاده نکنید چون حاوی روغن های گرمسیری مضر است.
غلات و محصولات غله ای :

غلات های کربوهیدرات که انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می کنند و نیز ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر گیاهی هستند و چربی و کالری کمی دارند.

از نان ها، برنج ها و ماکارونی هایی استفاده کنید که حاوی سبوس هستند. مصرف برنج سفید و نان سفید را کمتر کنید.
فیبرهای گیاهی :

این فیبرها دو دسته هستند :
فیبر قابل حل که در روده تاحدی تجزیه می شود) و فیبر غیر قابل حل (بدون تجزیه در دستگاه گوارش)
هر دو نوع این فیبرها رژیم غذایی مناسبی برای قلب هستند.

فیبرهای قابل حل در سبوس جو دو سر، جو چاودار، لوبیا، نخود، مرکبات و پوست سیب وجود دارند و به کاهش کلسترول کمک می کنند، فیبرهای غیر قابل حل در نان و غلات سبوس دار، کلم پیچ، کلم برگ، هویج، گل کلم و پوست سیب وجود دارند و سیب حرکات مطلوب دستگاه گوارش می شوند اما کلسترول را کاهش نمی دهند.
محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی :

لبنیات، پروتئین و کلسیم و مواد مغذی شامل فسفر، نیاسین و ویتامین های D و A را برای بدن فراهم می کند.

کسانی که کلسیم مصرف نمی کنند بیشتر به فشارخون مبتلا می شوند.

بهتر است روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم در بالغین زیر ۵۰ سال و ۱۲۰۰ میلی گرم در افراد بالای ۵۰ سال کلسیم مصرف شود. از شیر کم چرب (۵/۰ تا ۱ درصد چربی) استفاده کنید.
پنیر هرچه طبیعی تر باشد بهتر است.

اگر پنیر فراوری شده استفاده می کنید بهتر است در هر ۲۸ گرم از آنها بیش از ۳ گرم چربی کل یا ۲ گرم چربی اشباع شده وجود نداشته باشد.

پنیر موزارلا مناسب تر است.

به جای بستنی معمولی از ماست و پودینگ یا ماست کم چرب استفاده کنید.

گوشت قرمز، ماهی و پرندگان

گوشت قرمز باید به عنوان غذای فرعی شما باشد آن هم حداکثر هفته ای ۲ بار و بصورت مخلوط با برنج، ماکارونی یا سبزیجات استفاده کنید.

هنگام خرید گوشت، گوشت هایی را انتخاب کنید که فاقد چربی باشند گوشت گوساله و راسته گوسفند انتخاب مناسبی هستند.

قبل از پختن تمام چربی های قابل مشاهده گوشت را جدا کنید.

بهتر است گوشت را کباب یا آب پز کنید و در صورت سرخ کردن از مقدار اندکی روغن زیتون استفاده کنید.

جگر و سایر احشاء حاوی کلسترول و آهن زیادی است و شما فقط ماهی یکبار مجاز به استفاه هستید.

گوشت طیور (مرغ، بوقلمون و بلدرچین) درصورتی که پوست آنها برداشته شود حاوی چربی اندکی خواهد بود و شما هر روز می توانید از آنها استفاده کنید.

ماهی به ویژه ماهی های چرب خیلی مفیدند چراکه حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا۳ هستند که برای قلب مفید است.

ماهی آزاد، ماهی قزل آلا ، ساردین و ماهی سفید مفیدترند.

میگوها گرچه نسبت به ماهی ها کلسترول بیشتری دارند اما بخاطر کم داشتن چربی اشباع آنها غذاهای مفیدی برای قلب می باشند.

اسیدچرب امگا ۳ سبب کند شدن تشکیل پلاک در داخل عروق می شود. تری گلیسیرید را پایین آورده و فشارخون را کاهش می دهد.

چربی امگا ۳ فقط در ماهی وجود ندارد بلکه در انواع سویا، گردو، کاندلا و بذر کتان نیز وجود دارد.

مصرف روزانه ۵/۰ تا ۸/۱ گرم از امگا ۳ ها مفید است که اگر شما هفته ای دوبار حداقل ماهی استفاده کنید این نیاز تامین می شود.
حبوبات و تخم مرغ :

حبوبات مثل لوبیا، نخود و عدس و سویا پرتئین های گیاهی هستند که می توانید آنها را جایگزین گوشت کنید.

تخم مرغ منبع غنی از کلسترول است و لذا سعی کنید هفته ای ۲ عدد بیشتر استفاده نکنید البته اگر نیاز شد که بیشتر استفاده کنید فقط از سفیده آن استفاده کنید.

یادتان باشد که بیسکویت و کیک نیز حاوی تخم مرغ است و مقدار تخم مرغ مصرف شده از این طریق را نیز در نظر بگیرید.
روغن ها و چربی ها :

سعی کنید بندرت از روغن ها و چربی ها استفاده کنید و بیشتر از روغن های غیراشباع استفاده کنید.

برچسب روغن های گیاهی و کره های گیاهی را نگاه کنید و انواع مایع روغن های گیاهی که حاوی کمتر از ۲ گرم چربی اشباع در هر قاشق غذاخوری می باشند را انتخاب کنید (کانولا، زیتون، ذرت، سویا، آفتابگردان و کنجد).

بجای کره حیوانی از کره گیاهی استفاده کنید و انواع مایع آن را انتخاب کنید چرا که حاوی چربی اشباع و ترانس اندکی می باشند.

از سس مایونز و سس سالادی درصورت لزوم از نوع کم کالری آن استفاده کنید.

شیوه آشپزی خود را به گونه ای عوض کنید که همراه با مصرف کمتر چربی باشد مانند کباب کردن، آب پز کردن، پختن در فر و بریان نمودن.

بجای استفاده از کره یا روغن در پختن غذا از اسپری های روغن استفاده کنید.

کلماتی مانند هیدروژنه دربرچسب غذایی دال بر چربی ترانس است که برای قلب مضر است.
نمک :

مقدار روزانه توصیه شده نمک ۲۴۰۰ میلی گرم می باشد ولی افراد بالای ۵۰ سال و یا افراد فشارخونی مقدار مجاز روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم است ولی باید بدانید که در رژیم روزانه معمولی افراد روزانه ۵-۴ هزار میلی گرم (حدود ۲ قاشق چایخوری) نمک مصرف می کنند یعنی ۲ تا ۳ برابر میزان مجاز.

نمکی که شما سر سفره می آورید تنها مقدار کمی از نمکی است که روزانه مصرف می کنید.

در غذاهای روزانه و و حتی غذاهای طبیعی مانند محصولات لبنی، گوشت قرمز و سبزیجات نیز حاوی مقداری سدیم هستند.

به دقت نوشته های روی مواد غذایی را نگاه کنید و به دنبال کلماتی مانند سدیم و سودا یا علامتNa باشید که میزان سدیم را گزارش کرده است. تا حد امکان از محصولات کنسرو شده استفاده نکنید و درصورت نیاز به مصرف آن را در ظرف آبکش نموده و بشویید.

از مصرف میان وعده های پرنمک مثل چیپس، ساندویچ ها و کنسروها خودداری کنید.

برای خوش طعم کردن غذاها بجای نمک از ادویه ها، گیاهان خشک، طعم دهنده های طبیعی مثل آب لیمو استفاده کنید.

در رستوران تقاضا کنید که غذای شما را بدون نمک تهیه کنند.
قهوه و چای :

مصرف معقول و متعادل چای و قهوه ضرری برای قلب ندارد.
پتاسیم :

بعضی از بیماران که از داروهای ادرارآور استفاده می کنند ممکن است دچار کمبود پتاسیم شوند و پزشک به آنها توصیه کند که غذاهای حاوی پتاسیم مصرف کنند.

موز، طالبی و خربزه، نارنج و گریپ فروت، آلوخشک، کشمش، گوجه فرنگی و محصولات لبنی کم چرب غنی از پتاسیم هستند و جزئی از رژیم غذایی سالم قلبی را تشکیل می دهند.
مصرف الکل :

مطابق دستور صریح اسلام الکل مصرف نکنید.

درصورت پیروی از سایر ادیان الهی توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد الکل می تواند فشارخون را بالا ببرد، سطح تری گلیسیرید مضر را افزایش دهد و منجر به چاقی و اضافه وزن شود.


تندرست باشید      

کادر پزشکی بیوطب    

وب سایت پزشکی و سلامت بیوطب

به جـامـع تـریـن وب سـایــت پـزشـکــی و سـلامـت بــه زبان فـارسـی خــوش آمـدیـد مقـالات تخصـصی و عـمـومـی پزشــکــی و سـلامـت مـوجــود در وب سـایت بیـوطـب و هـمـچـنـیـن پاسـخ هـای ارائــه شـده به ســوالات پزشکـی توســط متـخـصـصـیـن علم پزشکـی و سلامت صـورت می پذیـرد. همـراه با بیـوطب سـلـامـت و تندرسـت باشیـد
مشاهده مقالات
موضوعات : قلب و عروق


ارسال پرسش در این باره


سیستم پرسش و پاسخ

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری سوال مطرح شده و مشاهده آن لازم است کـد رهگیـری داده شـده را در ایـن قسمـت وارد نمایید

پیگیری سوال قبل

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش های پزشکی خود از پزشکان متخصص سایـت بیوطب می توانید از این قسمـت استفاده نمایید

ثبت سوال جدید

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیار سیستم

پرسش و پاسخ های کاربران


1
گواتر و کم کاری تیروئید
مهم

سلام من با توجه به ازمایشاتی که انجام دادم معلوم شد که گواتر غیر طبیعی دارم میخواستم بدونم یعنی چی در ضمن به کم کاری تیرویید ربط داره چون تقریبا عوارض اونم رو هم دارم یعنی موی زاید تو صورت وسینه و چاقی ولی بقیه وندارم یعنی ریزش مو ندارم کلفتی صدا ندارم لرز ندارم میشه برام توضیح بدین در مورد دو بیماری ممنون. مشاهده پاسخ دکتر
2
راه کار تشخیص باکره بودن همسر
مهم

باسلام وخسته نباشید.
من چند وقت پیش با نامزدم ارتباط داشتم.به راحتی انگشتام تا ته فرو میرفت بدون هیچ مشکل ودردی.وشکل مهبلش هم مث اونیه که گفتید قبلا ارتباط داشته و بعد از نزدیکی هم هیچ خونی نبود یا جتی یذره درد از طرف اون.
توروخدا راهنماییم کنید.
یعنی اون قبلا با کسی رابطه داشته؟
مشاهده پاسخ دکتر
3
گوش درد
مهم

سلام
کتایون 29 ساله هستم از تهران و متاهل. حدودا چندین ماه هست که زمان خواب وقتی به پهلوی چپم می خوابم (در واقع روی گوش چپم می خوابم) وقتی می خوام بعد از مدتی بچرخم و جهتم رو جابه جا کنم به محض تکون دادن سرم گوش درد شدیدی می گیرم. و باید چند دقیقه صبر کنم تا دردش تموم بشه. دردش انقدر زیاده که هیچ حرکتی نمی کنم و برای چند دقیقه تحمل میکنم تا بتونم جهت خوابم رو عوض کنم. واقعا نمی دونم علتش چیه. در طول روز و یا وقتی به حالت های دیگه می خوابم هیچگونه درد و مورد خاصی ندارم. و خیلی برام عجیبه. این باعث شده که مجبور باشم هیچوقت روی پهلوی چپم نخوابم و گاهی خیلی سخته.
بسیار ممنون میشم اگر پاسخ مشکل من رو بدین.
مشاهده پاسخ دکتر
4
عدم نعوظ کامل آلت تناسلی
مهم

باسلام: حدود دوسال ضعف جنسي دارم درموقع رابطه جنسي نعوذ دارم الت من در هنگام ارتباط جنسي ميخوابد .ازمايش دادم اسپرم من ضعيف است البته بعد دوسال بامصرف داروباتجويزپزشگ داروهايي مثل كارنيتين ويتامين Eبهتر شدم تعداد اسپرم من زيادتر شده ولي بازم مشكل نعوذ دارم خواب رفتگي دير امدن اب مني دارم لطفا راهنمايي فرماييد.باتشگر مشاهده پاسخ دکتر
5
انتقال بیماری های مقاربتی
مهم

سلام خسته نباشید من دیروز با یک خانومی که هیچ شناختی ازش نداشتم سکس کردم . موقع سکس کاندومم پاره شد و منم بدونه کاندوم ادامه دادم.میخوام بدونم ایا احتمال انتقال چقدر می باشد؟ چه راهی برای پیشگیری توصیه میکنید. امکانش هست که انتقال پیدا نکنه؟؟ ممنون میشم کامل راهنماییم کنید مشاهده پاسخ دکتر
6
درد مجاری تناسلی و بیضه در هنگام نعوظ
مهم

سلام،من الآن چهارپنج سالی است که اینطوریم،شبها بعضی وقتها که حالت جنابت رخ میدهد،دردشدیدی درآلت تناسلی بوجود می آیدکه تایه ساعتی نمیگذاردبخوابم،همچنین بیضه سمت راستم هم بعضی وقتها یه کم درد وتاحدودی باد میکند،که دردبه صورت مزمن به داخل شکم وتاپشت لگن هم کشیده میشودوکم کم به ندرت خوب میشود،نمیدونم علتش چیه راهنماییم کنید؟ممنون مشاهده پاسخ دکتر
7
ریزش شدید مو
مهم

با سلام
خدا قوت
من حدود دو ماهی میشه که شدید موهام میریزه و بیشتر موهای که میریزه شکسته هستش یا پیاز مو نداره
اومدم شامپو صحت که استفاده میکردم دیگه استفاده نکردم بازم فایده نداشت یه مدت کلیر استفاده کردم یه مدت شامپو پاوه
دوباره برگشتم همون شامپو پاوه من تو قسمت جنوبی کشور زندگی میکنم 14 روز روی دریا البته بیشتر تو اتاقم خیلی کم بیرون میرم در حد 10 دقیقه
خودم فکر کردم بخاطر اینه که وقتی خونه هستم با موتور که میرم بیرون کلاه میزارم بخاطر گرما شاید همین تاثیر گذاشته البته اینم یه دو هفته ی هست که دیگه استفاده نمی کنم
پسرم 26 سالمه مجردم موهای خیلی معمولی دارم
ممنون میشم راهنمایی ام کنید
با تشکر یا علی
مشاهده پاسخ دکتر
8
رابطه جنسی کامل
مهم

با سلام
دختری 27 ساله هستم حدود 2 ساله که ازدواج کردم اما متاسفانه هنوز نتوانستنم با همسرم رابطه ی کاملی داشته باشم.
علتش هم فکر میکنم روانیه.
قبلا به کسی علاقه داشتم ولی به سرانجام نرسید!
چون حسی به همسرم ندارم نمیتونم رابطه ی جنسی داشته باشم باهاشون
لطفا راهنمایی کنید چه باید کنم؟!
تشکر
مشاهده پاسخ دکتر
9
افزایش قد
مهم

سلام خسته نباشید من علی 18 سال سن دارم با قد 178 من از زمان 16 سالگی تا به الان هیچ رشد قدی نداشته ام حتی دوستانم که از من کوتاه تر بودن الان از من بلندتر شده اند تو رو خدا کمکم کنید چگونه میتوانم این توقف رشد قدی را برطرف سازم و بلند تر شوم لطفا کمکم کنید مشاهده پاسخ دکتر
10
پریودی نامنظم
مهم

با سلام.دختری 17 ساله هستم.از ابتدای پریودی4سال پیش تا الان هیچ وقت پریودی منظم نداشتم"حدودا هر دوماه یک بار"یک سال پیش کیست داشتم که با دارو طی سه ماه کیست رفع شد,اما باز هم پریودیم نامنظمه.ترشحات زیادی دارم که گاه مانند سفیده تخم مرغ و گاهی سفید وسفت هستند.و در صورتی که لباس زیر خود را در عوض کنم حتی گلو درد هم می گیرم.آیا امکام عفونت یا نا باروری دارم؟شاخص تده ی بدنیم26.5 و دارای اضافه وزن هستم.ممنونم. مشاهده پاسخ دکتر
« قبلی 1 2 3 4 5 6 7 ... 101 بعدی »

۲ دیدگاه

  1. استخدام گفت:

    مطلبتون خیلی مفید و جامع بود ….

    ممنون از لطفتون

دیدگاه خود را بیان کنید


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

ثبت دامنه
هاست ارزان
طراحی سایت پزشکان