نمایش منوی کناری

تاثیرات بی خوابی بر پوست و مو

۱۵/مرداد/۱۳۹۴ 3,071 بازدید
تاثیرات بی خوابی بر پوست و مو

با خواب بهتر، خون‌رسانی به بافت‌ها بهتر و پوست زیباتر و شاداب‌تر خواهد شد و حتی یکی دو روز بی‌خوابی کافی است تا پوست کدر و زیر چشم گود و تیره شود اما چین و چروک‌ها پس از یکی دو هفته بروز نمی‌کنند و گاهی به دنبال چند ماه یا چند سال شکل می‌گیرند.

چندی پیش خبری منتشر شد در مورد روزنامه‌نگاری انگلیسی که داوطلبانه در مشارکت با محققان مرکز خواب لندن، ساعت‌های خواب خود را از۸ به ۶ساعت رسانده بود تا نشان دهد بی‌خوابی چه تاثیری بر سلامت پوست و موی افراد دارد. همراه با این خانم،۴۶ زن دیگر به مدت ۷ روز میزان ساعت‌های خواب خود را کم کردند. قبل و بعد از اتمام دوره آزمایش از چهره این خانم‌ها عکسی گرفته شد تا متخصصان درباره آن نظر دهند. نتایج نشان داد کم‌خوابی حتی به میزان کم باعث تیرگی زیر چشم و کدر شدن پوست می‌شود. دقت روی عکس این خانم‌ها و مقایسه پوستشان قبل و بعد از دوره آزمایشی، نشان داد منافذ پوست در اثر کم‌خوابی گشاد، در ناحیه چانه لک‌های قهوه‌ای ظاهر و برخی نقاط پوست ملتهب می‌شود. براساس نتایج این تحقیقات که در دیلی‌میل منتشر شده است، سارا کالمر، خبرنگار، اعتراف کرده هرگز فکر نمی‌کرده ۲ ساعت کم‌خوابی چنین تاثیری بر بدنش بگذارد و از این پس هرگز کمتر از ۸ ساعت نخواهد خوابید. بسیاری از ما هم به‌دلیل مشغله کاری یا شرکت در شب‌نشینی‌ها تا نیمه‌های شب بیداریم در حالی که نمی‌دانیم دلیل ریزش مو یا التهاب پوستمان چیست و چرا اینقدر زود در حال پیر شدن هستیم.

تاثیر بی خوابی بر سلامت پوست و مو

استرس و شوک‌های روانی از مسائلی است که به شدت بر زیبایی و سلامت پوست اثر می‌گذارد و باعث پیری زودرس می‌شود و یکی از مسائل تقویت‌کننده استرس، بی‌خوابی و کم‌خوابی است.

تاثیر کم‌خوابی بر زیبایی

اولین عارضه کم‌خوابی، تیرگی زیر چشم است که به دنبال کاهش خونرسانی به این منطقه رخ می‌دهد. با خواب بهتر، خون‌رسانی به بافت‌ها بهتر و سرعت تکثیر سلول‌ها بیشتر می‌شود و پوست زیباتر و شاداب‌تر خواهد شد. وقتی فرد دچار کم‌خوابی شود، به‌دلیل اختلالی که در سنتز ملاتونین یا هورمون تنظیم‌کننده خواب و بیداری رخ می‌دهد، روند جوان‌سازی و تکثیر سلول‌ها هم مختل می‌شود. از طرف دیگر، ترشح هورمون استرس یا کورتیزول به دنبال کم‌خوابی افزایش می‌یابد و این هورمون باعث کاهش تولید کلاژن می‌شود که یکی از اساسی‌ترین ساختارهای پوستی است. به دنبال کم‌خوابی، میزان ترشح هورمون رشد هم کم می‌شود که خود در جوان‌سازی پوست و ترمیم زخم‌ها نقش دارد و جلوی پیری زودرس پوست را می‌گیرد. وقتی دچار کم‌خوابی هستیم، سرعت خونرسانی کم و پوست افتاده‌تر می‌شود و چین و چروک و پیری زودرس بیشتر می‌شود. تحقیقات بسیاری نشان داده زنانی که دچار کم‌خوابی‌اند، پوست پرچروک‌تر و لک‌دارتری دارند و پوستشان نازک‌تر و افتاده‌تر است. پوست افرادی که خواب کافی دارند، شاداب‌تر است و جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

چند روز بی‌خوابی می‌تواند این اثرها را داشته باشد

حتی یکی دو روز بی‌خوابی کافی است تا پوست کدر و زیر چشم گود و تیره شود اما چین و چروک‌ها پس از یکی دو هفته بروز نمی‌کنند و گاهی به دنبال چند ماه یا چند سال، وقتی کم‌خوابی به عادت تبدیل شد، شکل می‌گیرد و باعث پیری زودرس پوست می‌شود.

اثر خواب صحیح بر سلامت پوست

این‌طور نیست که کم‌خوابی را بتوانیم آخر هفته جبران کنیم؛ یعنی تمام هفته به علت مشغله کم‌خوابی داشته باشیم و آخر هفته، تمام روز بخوابیم. اگر این عادت نادرست اصلاح شود و فرد هر روز خواب کاملی داشته باشد، پوستش شاداب خواهد شد.

تاثیر کم خوابی بر سلامت مو

کم‌خوابی در ریزش، بدحالتی و کدری مو اثرگذار است که البته این مشکلات نیز با برطرف شدن بی‌خوابی و تنظیم درست ساعت خواب به مرور برطرف می‌شوند.

تاثیر کم خوابی بر سلامت بدن

بیشتر افراد برای حفظ تعادل و سلامت خود به ۷ تا ۸ ساعت خواب در شب نیاز دارند در حالی که کمتر از ۷ ساعت در شب می‌خوابند. محققان می‌گویند کافی است یک هفته هر شب کمتر از ۶ ساعت بخوابید تا ۷۰۰ ژن تحت‌تاثیر قرار بگیرند. به گفته محققان مرکز پزشکی هاروارد، یک شب بی‌خوابی یا یک هفته کم‌خوابی (۵-۴ ساعت خواب شبانه) عوارضی مشابه وجود ۰٫۱ درصد الکل در خون دارد در حالی که در کشورهای غربی میزان الکل مجاز خون برای رانندگی ۰٫۰۸ درصد است.

عوارض حاد کم‌خوابی

• کاهش تمرکز و توجه

• کاهش حافظه

• ضعف سیستم ایمنی و ۳ برابر شدن احتمال سرماخوردگی

• کاهش حس سیری و افزایش حس ضعف و گرسنگی

• افزایش میزان تغییرات خلق و خو

• افزایش روند پیری پوست

• افزایش احتمال تصادف به‌دلیل کاهش هماهنگی چشم و دست و کاهش تمرکز

• کاهش تراکم بافت مغز

عوارض مزمن کم‌خوابی

• کاهش تعداد اسپرم‌ها

• افزایش احتمال چاقی به‌دلیل بروز اختلال در هورمون‌های کنترل‌کننده اشتها

• افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ به‌دلیل کاهش حساسیت به انسولین

• افزایش احتمال ابتلا به ناراحتی‌های قلبی- عروقی؛ از جمله فشارخون، تصلب شرایین، نارسایی قلبی و سکته

• افزایش ۴ برابری سکته مغزی

• افزایش احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال

• افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌های بدخیم پستان

تذکر :

• بسیاری از افرادی که می‌گویند استرس بیشتری دارند، معمولا افرادی هستند که در مقایسه با دیگران، روزانه ۳۰ دقیقه کمتر می‌خوابند.

• کسانی که بیش از۹ ساعت در شبانه‌روز کار می‌کنند، ۳۰ دقیقه کمتر از کسانی که ۷ تا ۹ ساعت کار می‌کنند، می‌خوابند.

• والدینی که ۲ فرزند یا بیشتر دارند، ۲۵ دقیقه کمتر از کسانی که یک فرزند دارند می‌خوابند.

• کاهش ساعت‌های خواب برای ۲ شب و خوابیدن به مدت ۴ ساعت در هر شب، میل به مصرف مواد غذایی پرکالری و غنی از کربوهیدرات را بالا می‌برد و زمینه‌ساز چاقی و افزایش وزن و دیابت است. کودکانی که کمتر از ۱۲ ساعت در شب می‌خوابند ۲ برابر بیش از دیگر کودکان از ۳ سالگی در معرض چاقی هستند.

• کم‌خوابی دلیل بسیاری از خطاهای انسانی است که متاسفانه برخی از آنها منجر به فجایع غیرقابل جبران (مانند سقوط هواپیما و مانند آن) می‌شوند. بررسی‌ها نشان داده عوامل انسانی دخیل در تمام سقوط‌‌ها کمتر از ۲ ساعت در شب پیش از حادثه خوابیده‌اند.

تندرست باشید  

کادر پزشکی بیوطب


گردآورنده: وب سایت جامع پزشکی و سلامت بیوطب

وب سایت پزشکی و سلامت بیوطب

به جـامـع تـریـن وب سـایــت پـزشـکــی و سـلامـت بــه زبان فـارسـی خــوش آمـدیـد مقـالات تخصـصی و عـمـومـی پزشــکــی و سـلامـت مـوجــود در وب سـایت بیـوطـب و هـمـچـنـیـن پاسـخ هـای ارائــه شـده به ســوالات پزشکـی توســط متـخـصـصـیـن علم پزشکـی و سلامت صـورت می پذیـرد. همـراه با بیـوطب سـلـامـت و تندرسـت باشیـد
مشاهده مقالات


ارسال پرسش در این باره


سیستم پرسش و پاسخ

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری سوال مطرح شده و مشاهده آن لازم است کـد رهگیـری داده شـده را در ایـن قسمـت وارد نمایید

پیگیری سوال قبل

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش های پزشکی خود از پزشکان متخصص سایـت بیوطب می توانید از این قسمـت استفاده نمایید

ثبت سوال جدید

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیار سیستم

پرسش و پاسخ های کاربران


51
بواسیر
مهم

با سلام و خسته نباشید یک ساله که از مقعدم یه گوشت گوچکی رشد کرده و اللان یه هفته هسن لبه مقعدم التهاب کرده و یه کم درد میکنه فکر کنم ابسه شده خواهشن راهنمایی کنید با تشکر مشاهده پاسخ دکتر
52
بیماری صرع
مهم

من قبلا صرع داشتم و الان ۷ساله که قرص مصرف نمیکنم اما نزدیک دوسال که مشکلاتی مثل نداشتن تمرکز فراموشی بدخوابی و بی خوابی ناله در خواب تکان های زیاد موقعی که عصبانی میشوم شروع به عرق کردن میکنم و دست هام میلرزه و پاهام سست میشه در تپش قلب میگیرم و نفس هام به شماره میفته میخواستم بدونم آیا دوباره باید شروع به خوردن قرص کنم مشاهده پاسخ دکتر
53
سرد مزاجی جنسی ، زود انزالی
مهم

مردی هستم 52ساله که برای کار هریکمه یکبار به خونه میام مدتی که دچار ناتوانی جنسی شدم یعنی بعداز یکماه هربار که میخوام رابطه برقرار کنم تاقبلش مشگلی ندارم ولی بمحض اینکه میخوام نزدیکی کنم از ترس اینکه نمیتونم کاری انجام بدم استرس میگیرم وکاری ازم بر نمیاد از دارو وقرص تادوگرا استفاده میکنم خوبه ولی دچار زود انزالی میشم وعوارض دارو سردردی میگیرم تا چند روز که هیچ مسکنی ارومم نمیکنه وتاری چشم میشم .این موضوع باعث شده که همسرم دیگه بی تفاوت ودر صورت خواست من سرباز میزند لطفا اگه میشه کمکم کنید منتظر راهنمایی شما هستم مشاهده پاسخ دکتر
54
کاهش اشتها و مواد لاغر کننده
مهم

سلام من دختری 27 ساله مجرد با78 کیلو وزن و148 سانت قدهمه نوع رژیمی گرفتم ولی لاغر نمیشم اشتهام خیلی زیاده ونمیتونم جلوشو بگیرم از همه غذاها هم خوشم میا دوست بگین چه جوری اشتهامو کور کنم میخوام اگه غذا ببینم حالم بهم بخوره تورو خدا فشار خون دارم میگرن دارم پاهام درد میکنم تا یه خورده راه برم نفس نفس میزنم لطفا کمکم کنید ممنون مشاهده پاسخ دکتر
55
تشخیص تالاسمی آزمایش خون
مهم

لطفا تشخیص تالاسمی از آزمایش خون را شرح دهید. مشاهده پاسخ دکتر
56
اختلالات قاعدگی
مهم

سلام.خسته نباشید.ببخشید من با نامزدم رابطه داشتیم ولی اصلا دخول صورت نگرفته و منم هنوز باکره م و من همیشه پریودم منظم بوده ولی الان چند روزه بعد این رابطه پریود نشدم و درد شکمی دارم فقط لطفا راهنماییم کنید مشاهده پاسخ دکتر
57
درمان و علل لاغري مفرط
مهم

سلام خدمت دكتر.دختر ٢٩ ساله اي هستم.از وقتي كه خودمو شناختم لاغر اندامم.فقط يه دوره از روي اجبار پودر گياهي چاقي استفاده كردم و خوب چاق شدم.با كنار گذاشتن ش باز لاغر شدم.من در مواقع عادي ٤،٥ بار غذا ميخورم ولي چاق نميشم.ميخواستم بدونم چي ميتونم بكنم؟ايا ممكنه متابوليسم بدنم رو كاهش بدم.يه ماده ي غذايي وجود نداره ك منو نسبت به غذايي كه ميخورم بيشتر چاق كنه؟والا بخدا مردم هيچي نميخورن بازم چاق هستن.من كمبود اهن هم دارم.ممكنه اون باعث شه كه غذا جذب بدنم نشه؟؟ مشاهده پاسخ دکتر
58
دوستی های خیابانی
مهم

سلام
من 16 سالمه تقریبا دو ماهی میشه ک مامانمو از دست دادم من یک سال کامل درگیر بیماریه مامانم بودم سال دوم دبیرستان با پسری آشنا شدم الان خیلی هم دیگه رو دوس داریم اما نمیدونم چرادیگه حالم خوب نیست دارم عذاب میکشم باید چیکار کنم.؟؟
مشاهده پاسخ دکتر
59
تحریک جنسی پایین
مهم

با سلام
من پسری 30 ساله و مجرد هستم.
از همان موقع بلوغ احساس داشتم که بلوغم کامل نیست یا یک مشکلی دارم
خیلی خیلی کم خواب شهوانی میبینم شاید در 15 سلی که از بلوغم میگذزه و الان 30 سلم هست با جرعت میگم که 30 بار هم خواب ندیدم.
با دیدن زنان زیبا یا حتی فیلم های بد خیلی کم تحریک مشوم واصلا انگار زیاد برام مهم نیس.
احساس شهوت و شور حیجان ندارم.
نمی دونم چی کار باید بکنم.
لطفا کامل راهنماییم کنید.
با تشکر
مشاهده پاسخ دکتر
60
راه های تقویت مو، ابرو، مژه، ریش و سبیل
مهم

سلام اگه کسی سبیل هاش رو نزنه اما ریش هاش رو بزنه درآینده قیافه اش زشت میشه؟ و سبیل هاش پرپشت و مرتب و خوب درنمیاد؟بهترین راه برای درآوردن ریش و سبیل چیه؟ مشاهده پاسخ دکتر

دیدگاه خود را بیان کنید


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

ثبت دامنه
هاست ارزان
طراحی سایت پزشکان
پاسخ به سوال پزشکی تلگرام