نمایش منوی کناری

علل و درمان خواب گردی

12/آگوست/2014 7,785 بازدید
علل و درمان خواب گردی

علل و درمان خواب گردی

حدود ۱۰درصد از افراد در طول زندگی حداقل یک مرتبه دچار اختلال راه رفتن در خواب می شوند.این پدیده که گاه به صورت اختلال در می آید، توزیع وسیعی دارد و به همین میزان ازنظر شدت و تعداد دفعات نیز گسترده است.

خوشبختانه در بیشتر موارد، این حالت ازنظر زمانی کوتاه مدت است و بنابراین خطرناک محسوب نمی شود اما در مواردی که اختلال طولانی شود، ممکن است بیمار طی این دوره ها به خود صدماتی را وارد کند.

عمده بیماران در گروه سنی قبل از نوجوانی قرار دارند.

با افزایش سن از شیوع بیماری کاسته ولی به شدت آن افزوده می شود. خوابگردی که سومنامبولیسم نیز نامیده می شود، شامل یک رشته رفتارهای پیچیده است که در ثلث اول شب و در خلال مراحل خوب عمیق شروع می شود و اغلب (ولی نه همیشه) به ترک بهتر و راه انداختن می انجامد که بدون هوشیاری کامل و خاطره بعدی از این دوره است.

در گفتگوبا متخصص مغز و اعصاب بیوطب بخوانید:

آیا خوابگردی خطرناک است؟

خوابگردی به خودی خود خطرناک نیست.با این وجود راه رفتن‌های شبانه می‌توانند خطرناک باشند، به این دلیل که کودکان بیدار نیستند و متوجه نیستند چه کاری انجام می‌دهند، مانند پایین رفتن از پله‌ها یا باز کردن پنجره‌ها.خوابگردی معمولاً نشانه این نیست که کودک مشکلات هیجانی یا روان‌شناختی دارد و همچنین هیچ گونه آسیب هیجانی ایجاد نمی‌کند.خوابگرد‌ها حتی ممکن است اصلاً به یاد نیاورند که در شب قبل چه اتفاقاتی افتاده است.

زمان و نحوه خوابگردی

زمان اختلال در اولین قسمت خواب شب اتفاق می‌افتد.معمولا خوابگرد از جا بلند می‌شود و از رختخواب بیرون می‌رود و قدم می‌زند.اگر فرد خوابگرد را در خلال خواب بیدار کنند، دوباره به رختخواب می‌رود.نگاه فرد خوابگرد ثابت است و معمولا چشم‌های او باز هستند.بعضی از آنها از پله‌ها بالا می‌روند و گاهی اعمال کم و بیش پیچیده‌ای را انجام می‌دهند.البته علیرغم پیچیدگی اعمال می‌توان به کارآمدی و هماهنگی روانی- حرکتی اعمال تردید کرد. وقتی فرد از خواب بر می‌خیزد معمولا چیزی از راه رفتن و اعمال خود را به یاد نمی‌آورد.

گاهی خوابگردی همراه با تظاهرات وحشت مشاهده شده ‌است.در اینصورت اگر اطرافیان ، کودک را بیدار کنند، ممکن است موجب پرخاشگری او بشود.خوابگردی ، در پسران بیشتر مشاهده شده است و غالبا در سوابق خانوادگی آنها چنین اختلالی وجود داشته ‌است فراوانی این اختلال را در بچه‌ها ۱ تا ۵ درصد گزارش کرده‌اند و عموما تا قبل از بلوغ خاموش می‌شود.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

خوابگردی برای خود فرد یا دیگران خطرناک شده است.خوابگردی با انقباضات پرشی و مکرر صورت و دست‌هاست. خوابگردی در بزرگسالی شروع شده است.

نشانه خوابگردی

اگر کودکتان در خواب راه می‌رود، نگران نشوید. خوابگردی در کودکان، و احتمالاً در بزرگسالان، چیزی کاملاً طبیعی است.بهترین (و شاید تنها) کاری که باید بکنید مراقبت از خوابگرد است تا به خودش آسیبی نرساند.پنجره‌ها را قفل کنید، درها را ببندید، و سر راه پله‌ها مانع بگذارید. کودک به‌تدریج عادت خوابگردی را کنار می‌گذارد.خوابگردی ممکن است در بزرگسالی شروع شود. عواملی مثل سابقهٔ خانوادگی، مصرف الکل، و بی‌خوابی می‌تواند فرد را به خوابگردی بکشاند.

درمان خوابگردی

سابقاً می‌گفتند اگر خوابگردی در بزرگسالی هم ادامه پیدا کند، احتمالاً اختلالی روانی وجود دارد. اما بسیاری از محققان می‌گویند این مطلقاً درست نیست.به هر حال، اگر خوابگردی در خانهٔ شماست، کارهای زیر را انجام دهید. بیدارش نکنید.نه به‌خاطر خرافاتی که می‌گفتند ممکن است دیوانه شود، روح در بیرون از بدن باقی بماند، یا دندان‌هایش کلید شوند، بلکه برای این که دلیلی برای بیدار کردن خوابگرد وجود ندارد.اگر او را بیدار کنید، که کار مشکلی است، ممکن است بترسد و نداند چه بر او گذشته است. فقط کافی است او را به آرامی به رختخوابش برگردانید.هیپنوتیزم را امتحان کنید.

خواب مصنوعی درمان مؤثری برای خوابگردی است.چند بار هیپنوتیزم می‌تواند ضمیر نیمه هشیار هنگام خواب را متقاعد به استراحت کند.خیال او را راحت کنید.به خاطر اعتقاد غلط مبنی بر بیماری روانی، بسیاری از خوابگردها را باید مطمئن ساخت که دچار چنین چیزی نیستند. این مهم‌ترین کار است.دارو بخورید.

اگر خوابگردی زیاد ادامه پیدا کند یا احتمالاً خطرناک شود، پزشک برای مهار آن دارو تجویز می‌کند.بسیاری از پزشکان مایل به این کار نیستند، چون عمدتاً مربوط به کودکان است. درمان‌های رفتاری اغلب مؤثرتر و سالم‌ترند.روش های زیر میزان خوابگردی کودک را هر چه کمتر کرد.از مصرف داروهای نامتعارف، داروها و قرص های تجویز نشده از سوی پزشک خودداری کنید.

از مصرف داروهای خواب آور خودداری کنید.برنامه خواب و بیداری منظمی برای کودک در نظر بگیرید.تمرین های آرام سازی عضلانی، یوگا و مراقبه می تواند موجب کاهش استرس و فشار روانی و بهبود رفتار خوابگردی در کودک شود.

تندرست باشید   

کادر پزشکی بیوطب

سایت پزشکی و سلامت بیوطب

به جـامـع تـریـن وب سـایــت پـزشـکــی و سـلامـت بــه زبان فـارسـی خــوش آمـدیـد مقـالات تخصـصی و عـمـومـی پزشــکــی و سـلامـت مـوجــود در وب سـایت بیـوطـب و هـمـچـنـیـن پاسـخ هـای ارائــه شـده به ســوالات پزشکـی توســط متـخـصـصـیـن علم پزشکـی و سلامت صـورت می پذیـرد. همـراه با بیـوطب سـلـامـت و تندرسـت باشیـد
مشاهده مقالات
موضوعات : اعصاب و روان


ارسال پرسش در این باره

پرسش و پاسخ های کاربران

دیدگاه خود را بیان کنید


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

ثبت دامنه
هاست ارزان
طراحی سایت پزشکان