نمایش منوی کناری

عادات و علل چاق کننده

11/مه/2015 4,995 بازدید
عادات و علل چاق کننده

اغلب افراد تصور می کنند که چربی چاق می کند پس اگر میزان مصرف چربی را در غذاهای روزانه کم کنیم مشکل حل می شود و دیگر چاق نخواهیم شد.اما این باور غلطی است. خوردن چربی شما را چاق نمی کند، در اصل این مصرف کالری است که باعث چاقی می شود. در واقع غذاهای کم چرب و فاقد چربی درست مثل انواع چرب آنها دارای کالری هستند.

در گفتگو با متخصص داخلی بیوطب بخوانید:

خوردن غذاهای کم چرب یا فاقد چربی خود عادتی است که می تواند نادانسته سبب چاقی افراد شود. در زیر به برخی دیگر از این عادتها اشاره می کنیم.

تماشای تلویزیون

شاید یکی از بدترین اختراعات برای تناسب اندام ما، اختراع تلویزیون باشد. این وسیله سبب می شود تا ساعت ها یکجا بنشینیم و تنها کار مفیدی که انجام می دهیم تماشای تلویزون و مصرف تنقلات است. تحقیقات نشان داده است افرادی که ۵ ساعت و یا کمتر در روز می خوابند، دو و نیم برابر بیش از افرادی که ۸ ساعت می خوابند، دچار اضافه وزن می شوند. همچنین بنابر تحقیقات افراد چاقی که میزان تماشای تلویزوین در روز را به نصف کاهش دادند، ۱۱۹ کالری در روز بیشتر سوزاندند که این مسئله باعث می شود به طور سالیانه فرد ۱۲ پوند وزن کم کند.

توصیه: ساعت ۱۱ شب تلویزیون را خاموش کنید و برای خواب آماده شودید. شش تا هفت ساعت خواب در شب به شما کمک می کند تا وزن خود را کاهش دهید.

رفتن به رستوران های مجانی

در برخی از رستوران ها چیپس و سالاد و سیب زمینی سرخ کرده، بخشی از غذا هستند و بدون آنکه سفارش دهید به شما ارائه می شود. فکر نکنید که این خوراکی ها برایتان مجانی تمام می شود. با خوردن این غذاها حداقل ۱۵۰ کالری به رژیم غذایی شما اضافه می شود. و اگر در هفته دو بار از این نوع رستورانها خرید کنید، خیلی راحت دچار اضافه وزن می شوید. بدتر از همه آنکه هیچ یک از این غذاها ارزش غذایی ندارند.

توصیه: قبل ازاینکه به رستوران بروید یک عدد سیب یا آواکاددو مصرف کنید؛ به این ترتیب دیگر به شدت احساس گرسنگی نخواهید کرد و در ضمن از پیش خدمت بخواهید تا غذاهای مجانی منو را برای شما نیاورد.

سفارش دادن غذاهای کمبو

سفارش دادن غذاهای کمبو سبب می شود ۱۰۰ کالری یا بیشتر به رژیم غذایی شما اضافه شود. دلیلش آن است که وقتی غذا را به صورت کمبو و مجموعه ای خریداری می کنید، احتمال اینکه بیش از نیازتان غذا بخرید بالا می رود و در نتیجه خیلی سریع ممکن است دچار اضافه وزن شوید.

توصیه: گول منوی رستوران ها را نخورید و همیشه سعی کنید آن چیزی را سفارش دهید که واقعا احتیاج دارید و می دانید با آن سیر می شوید.

مصرف شیر کم چرب و رقیق

اگرچه ممکن است تعداد کالری های آن مختصری کمتر باشد اما این کار سبب می شود تا بدن شما برای دریافت مواد غذایی مورد نیازش از دیگر مواد استفاده کند. ماست های بدون چربی سرشار از قند است که خود باعث گرسنگی بیشتر خواهد شد.

توصیه: چربی ۲% در مواد لبنی بسیار متعادل است زیرا در عین حال که میزان کالری کمتری دارد، مواد مغذی مورد نیاز بدن را نیز دارد.

عدم مطالعه در زمینه رژیم های غذایی

وب سایت ها و مجلات بی شماری هستند که روزانه برای مخاطبان خود خبر ارسال می کنند. شاید کمی سخت بتوان تشخیص داد که کدام یک از این اطلاعات می تواند مفید باشد، اما تحقیقات نشان داده است افرادی که در زمینه مواد غذایی و ارزش آنها مطالعه  می کنند معمولا بهتر و هوشمندانه تر می توانند رژیم غذایی خود را انتخاب کنند.

توصیه: بهتر است یکی از سایت های معتبر در این زمینه را انتخاب کرده و در خبرنامه آن عضو شوید تا به صورت روزانه بتوانید اطلاعات خود در زمینه تغذیه را افزایش دهید.

سریع غذا خوردن

همیشه این را به خاطر بسپارید: ۲۰ دقیقه طول می کشد تا شکمتان به مغز اعلام سیری کند. افرادی که آهسته غذا می خورند معمولا در هر وعده ۶۶ کالری کمتر از سایرین کالری مصرف می کنند. اگر بتوانید این کار را انجام دهید به راحتی می توانید سالانه ۹ کیلو از وزن خود را کاهش دهید.

توصیه: سعی کنید درزمان غذا خوردن قاشق خود را بین لقمه ها زمین بگذارید تا زمان بیشتری به معده بدهید تا به مغز فرمان سیری بدهد.

عدم نوشیدن آب به میزان کافی

تحقیقات نشان داده است افرادی که قبل از صرف هر وعده غذایی دو لیوان آب نوشیده اند، ۳۰ درصد بیش از سایرین وزنشان کاهش یافته است. همچنین تحقیقات دیگری که در آلمان صورت گرفت نشان داد نوشیدن ۶ فنجان آب در روز متابولیسم را تا ۵۰ کالری افزایش می دهد که خود می تواند نقش موثری در کاهش وزن داشته باشد.

[su_note]توصیه: یه پارچ آب یخ روی میز خود بگذارید و هر زمان که می خواستید استراحت کنید، یک لیوان آب بنوشید. همین حرکت ساده می تواند تغییرات عمده ای را در چربی شکمی شما ایجاد کند.[/su_note]

تندرست باشید  

کادر پزشکی بیوطب


منبع : who

سایت پزشکی و سلامت بیوطب

به جـامـع تـریـن وب سـایــت پـزشـکــی و سـلامـت بــه زبان فـارسـی خــوش آمـدیـد مقـالات تخصـصی و عـمـومـی پزشــکــی و سـلامـت مـوجــود در وب سـایت بیـوطـب و هـمـچـنـیـن پاسـخ هـای ارائــه شـده به ســوالات پزشکـی توســط متـخـصـصـیـن علم پزشکـی و سلامت صـورت می پذیـرد. همـراه با بیـوطب سـلـامـت و تندرسـت باشیـد
مشاهده مقالات


ارسال پرسش در این باره

پرسش و پاسخ های کاربران

دیدگاه خود را بیان کنید


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

ثبت دامنه
هاست ارزان
طراحی سایت پزشکان